Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Skyd ikke med spredehagl efter de nye medarbejdere

Hverken de små og mellemstore virksomheder (SMV''erne) eller deres potentielle medarbejdere er gode nok til at skære fordelene

ved at arbejde i en SMV ud i pap.


Hvis lederne af SMV''erne havde en mere klar bevidsthed om, hvorvidt de kunne identificere nogle

måplgrupper, som de har en chance for at tiltrække, ville de få nemmere ved at skaffe arbejdskraft i de kommende år,

hvor små årgange kommer til at præge billedet på arbejdsmarkedet.


Og hvis der blandt de unge, som er

på vej ud på arbejdsmarkedet ville være en klarere erkendelse af, at der kan læres meget gennem et job i en SMV''er,

kunne man opnå en mere varieret rekruttering mellem SMV''ere og store virksomheder.


Det mener professor Henrik Holt Larsen,

Institut for Organisation og Arbejdssociologi ved Handelshøjskolen i København.


Han er ekspert i Human Resource

Management og har i de senere år sat ekstra fokus på, hvordan SMV''erne skal kunne tiltrække, fastholde og udvikle

medarbejdere i en situation, hvor arbejdsmarkedet bliver præget af meget små årgange.


- Det er ubestridt, at

der er mangel på bestemte typer af medarbejdere; men der har bredt sig en misforståelse om, at det kun er IT-medarbejdere, der

mangler. Det passer ikke. Der en mangel på specialister generelt, siger Henrik Holt Larsen.


SMV''erne er imidlertid efter

Holt Larsens mening ikke uden våben i slaget om de gode medarbejdere.


- Et af de største problemer er, at de små

og mellemstore virksomheder ikke er så kendte, og dermed har de mindre tiltrækningskraft. Derfor må SMV''ernes ledere

sørge for at sætte deres virksomhed på dagsordenen. De skal gøre sig synlige, og det kan ofte være

godt nok, hvis de bliver meget synlige i deres egen niche, siger Henrik Holt Larsen.


Der er mange måder at synliggøre

sin virksomhed på, og en af dem er faktisk at blive en aktiv spiller i det system, som uddanner de unge.


For eksempel

har Handelshøjskolen i København 1.000 mennesker fra virksomhederne som gæstelærere. De kan sætte

et fagligt emne i relation til deres egen virksomhed og dermed komme ind på lystavlen hos de studerende. I det hele taget skal

SMV''erne tænke utraditonelt, når de vælger metoder til at få fat i de gode medarbejdere.


Skyklapperne

skal vrides godt og grundigt ud til siderne.



Tænk kreativt

Et af Henrik Holt Larsens budskaber i den forbindelse er:

"Nød lærer nøgen virksomhed at tænke kreativt".


- Mange virksomhedsledere lever i et indre

fængsel med stærke fordomme om, hvem der kan bruges til hvad, siger han og opfordrer for eksempel til, at man bruger sine

forbindelser.


- Man kan løse mange rekrutteringsproblemer ved at spørge i miljøet. Nogle virksomheder udbetaler

oven i købet dusør til medarbejdere, som skaffer nye kolleger.


Mange taler om at tiltrække og fastholde nye

medarbejdere i samme åndedrag; men Henrik Holt Larsen mener godt, at en virksomhed kan leve med, at en god medarbejder rejser

efter to-tre år.


- Det er bedre at få en god medarbejder i få år end en dårlig medarbejder i mange.

Og måske kan man i virkeligheden bygge et image op som en virksomhed, hvor medarbejderne bliver opdateret på deres viden.

Hvis man ikke kan få de allerbedste fra starten, så opbyg en strategi, der bygger på de næstbedste, siger

han.



Søger udfordringer

Henrik Holt Larsen peger på, at netop et udfordrenede job er den højst prioriterede

faktor for vor tids unge.


Og netop i en SMV''er er der gode chancer for at få et bredt og meget udfordrende job.


-

Efter min opfattelse burde alle prøve et job i en SMV med henblik på at udvikle evner som generalist, inden man eventuelt

tager et specialist-job. Karrierebegrebet har ændret sig meget de senere år fra at være et rent vertikalt forløb

til at blive mere et spørgsmål om at blive god til at lede gennem processer. Man skal efter min opfattelse passe på

ikke at blive for specialiseret, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen