Del : SMS

Skråt op med den dovne forbruger

Jonsson

Web 2.0 har taget overhånd. Sådan lyder hovedbudskabet i en ny bog »Fuck forbrugerne«. Her langer forfatter Mari-Louise Jonsson hårdt ud efter de virksomheder, der lader forbrugerne gøre alt arbejdet, i stedet for selv at indtage ekspertrollen og stå inde for det, de laver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ideen opstod i en biografkø. Et par teenagepiger i køen foran Mari-Louise Jonsson begyndte at diskutere kondisko, og én pige fortalte, at hun havde været inde på Nikes website for at finde et par.

- Jeg kunne selvfølgelig designe dem selv. Men hold kæft, hvor er jeg træt af at gøre alting selv.

Mari-Louise Jonsson griner, når hun genfortæller episoden, men hun tog det alligevel alvorligt. Pigernes samtale ansporede nemlig Jonsson, der er strategisk chef i reklamebureauet Envision, til at skrive bogen »Fuck forbrugerne«.

Her harcelerer hun over, at trenden med det forbrugerskabte indhold har taget overhånd og skabt, hvad hun kalder et amatørhelvede.

- Før i tiden var problemet, at der var for meget envejs kommunikation mellem virksomheden og forbrugerne. Det skulle der ændres på, og her kom forbrugerskabt indhold og web 2.0 ind i billedet. Og tanken er også god nok, men nu er balancen vippet fuldkommen over i den anden grøft. Forbrugerne skal både designe produktet, lave en reklame, de sender rundt på YouTube, og anmelde det på deres blog. Det er simpelthen blevet envejskommunikation den anden vej. Og der skal virksomhederne altså på banen igen, for forbrugerne gider ikke lave det hele selv.

Problemet er, påstår Mari-Louise Jonsson, at forbrugerne hverken har tid eller lyst til at lave hele arbejdet. Derfor er de begyndt at vælge få gode websites ud, som de løbende kan få mere ud af. De sender færre og færre virale film af sted - og kun når de virkelig er relevante og originale.

Forbrugerne vil med andre ord vælge færre brands ud, men derimod dyrke netop disse meget mere i dybden. Og de vil samtidig efterspørge mere enkle og faktuelle ekspertudsagn, som de hurtigt kan bruge til noget. Når de søger produkter, brands eller viden, vil de have det hurtigt. Og informationerne skal være interessante, nyttige og troværdige.

Ikke på bundlinjen

Egentlig er det lidt ironisk, at Mari-Louise Jonsson langer ud efter det brugerdrevne indhold.

I 2006 udgav hun nemlig bogen »Blah - Om fremtidens medier der får folk til at snakke«, der netop handlede om det potentiale, fremtidens medier rummer, når man gerne vil have kunden i tale. Og det potentiale ser hun skam stadig, understreger Mari-Louise Jonsson.

- Jeg har været og er stadig en stor fortaler for de her nye kommunikationskanaler. Men lige pludselig slog det mig, at det har taget overhånd. Bare fordi man som virksomhed har muligheden for at være på Facebook, behøver man jo ikke være det, siger hun.

Udover at forbrugerne er ved at være trætte af at lave det hele selv, er der også en anden hage ved de sociale medier, påpeger Mari-Louise Jonsson. Nemlig, at det endnu ikke kan aflæses på bundlinjen, om der er en effekt i at bruge dem. Og derfor skal virksomhederne starte et helt andet sted.

- Som virksomhed skal man sætte sig ned og sige, »Hvad er vores budskab«, og når man så har fundet ud af det, kan man vurdere, hvilke kommunikationskanaler, der er gode til at formidle det budskab, i stedet for bare at tonse derudad og sige, »Vi skal også have en Facebook-knap på vores hjemmeside, uanset hvad

I bogen opfordrer Jonsson derfor virksomhederne til at skele til modebranchen. Uanset om man producerer kabler eller kjoler, har modebranchen nemlig forstået fidusen i at være førerhund frem for flokdyr.

- Hvis du ser på den del af modebranchen, der laver haute couture-kollektioner, så er det jo tydeligt, at de har en fornemmelse af, at de altid ved bedst. De står inde for og tror på det, de laver, og det ender jo også med, at de dikterer den brede mode. Som forbruger er du ikke i tvivl om, at der sidder nogle designere, som virkelig har styr på det de laver, og derfor er det så inspirerende.

Bogen er gratis

Ikke overraskende har Mari-Louise Jonssons bog delt vandene i hendes egen branche.

- Jeg har fået mange beskeder på Facebook, formentlig også som en hentydning til bogens budskab, griner hun, og fortsætter.

- Der er nogle, der tror, jeg er ude på at lukke fænomenet web 2.0 eller starte et helt nyt, men det er slet ikke min mission. Jeg siger bare, at når der sker så store forandringer, som der gør i disse år med så mange nye kommunikationsformer, så er det selvfølgelig positivt, men det har også en bagside, og det skal vi være klar over.

For at understrege, at bogen »Fuck forbrugerne« skal ses som et indspark til debat, kan den gratis rekvireres ved at kontakte reklamebureauet Envision.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere