Del : SMS
Berlingske Business

Skøre ansøgninger kæmper om opmærksomhed

Der er konkurrence om at lande de gode jobs lige nu, og virksomhederne svømmer i forsøg på at fange deres opmærksomhed. Det er dog ikke alle ansøgninger, der er lige gode.

Artiklen fortsætter under annoncen
En kreativ ansøgning kan være med til at slå ansøgerens navn fast hos chefen i den virksomhed, man søger. Men der er grund til at træde varsomt. For der er masser af kvalificerede jobsøgere, og alt for kreative påfund kan skade mere end de gavner.

- Jeg vil ikke afvise, at et sjovt påfund kan give en positiv reaktion, men man skal som ansøger være forsigtig. Hvis man rammer plet, kan det åbne døre, men hvis man skyder forbi, kan det være diskvalificerende, også selvom man har de rette kompetencer, siger ledelsesrådgiver i Ledernes Hovedorganisation Rikke Andreasen.

Hun slår fast, at virksomhederne mærker, at der er flere ansøgere til færre stillinger.

- Efter hvad vi hører fra vores medlemmer, så er der helt sikkert en øget konkurrence om de ledige job. Det er forståeligt, hvis folk føler, at de skal gøre noget særligt for at skille sig ud fra mængden, siger hun.

Husk fagligheden
Ifølge Rikke Andreasen risikerer alt for skøre påfund at skygge for de faglige evner.

- Hvis evnen til at sparke døren ind er afgørende i den pågældende stilling, så kan en utraditionel ansøgning være en kvalifikation i sig selv. Men mit generelle råd er, at man skal lade være med at tage for store chancer, siger hun og fremhæver at virksomhederne først og fremmest lægger vægt på en ansøgers faglige og personlige kompetencer.

- Det vigtigste man kan gøre som ansøger er at vise, at man matcher jobbet, siger hun.

ErhvervsBladet.dk har spurgt en række virksomheder på blandt andet iværksætterportalen Amino om deres erfaringer med usædvanlige jobansøgninger.

Klik videre og læs blandt andet om ansøgeren, der forsøgte sig med operasang i jagten på et job som programmør.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere