Berlingske Business
LIVE
11:18 Problemer hos SAS: Aflyser 15 langdistanceflyvninger på 10 dage

Skidt samarbejde

Der er ca. 30 personer i de tre afdelinger, som hver har en arbejdsleder. Medarbejderne er for det meste faglærte eller SID''ere.

Kan virksomhedsRådet anbefale en vej ud af det dårlige samarbejde?



Anonym Leder,











Kære "anonyme"

leder

Jeg må begrænse svaret til dig med nogle generelle betragtninger.



Det er vigtigt, at få skabt et overordnet

fælles mål for de tre afdelinger. Dette fælles mål skal virke motiverende for alle medarbejdere, og derfor

bør medarbejderne inddrages i fastlæggelsen af dette mål i størst mulig udstrækning. Dit mål

kan f.eks. være at få udarbejdet "Vores 7 bud", "5 kerneværdier" eller andre værdisæt,

der er lette at forstå for alle.



Du kan vælge at gå igennem følgende trin.



1. Sammen med de tre

arbejdsledere og nogle få udvalgte repræsentanter fra afdelingerne søger I at klarlægge de ideelle positive

og ønskelige samarbejdsforhold i fremtiden. Det er vigtigt, at det er fremtidens forhold i beskriver og ikke her-og-nu forholdene.



Når

I ved hvordan de idéelle samarbejdsrelationer ser ud, skal I definere de holdninger og den adfærd, der er nødvendig

for at kunne leve op til den ønskede situation.



Formulér disse i stikord eller korte sætninger. Det kan

f.eks. ende op med "6 gyldne regler" a la "Vi er aktive holdspillere og viser respekt for kollegernes holdninger".Det

er vigtigt, at alle i denne arbejdsgruppe er enige i det endelige resultat.Udfordringer er nu at få resultatet bearbejdet af

alle medarbejdere og få det gjort til en forståelig del af hverdagen.



2. Der udarbejdes en række eksempler

fra hverdagen for hver af de gyldne regler. Regler og eksempler præsenteres for samtlige medarbejdere, som får lejlighed

til at diskutere, kritisere og rette teksten. I forbindelse med denne aktivitet kan indarbejdes en række øvelser, der

relatere sig til brugen af de gyldne regler.



Så kan de vurderes i praksis, og samtidig læres de at kende.



3.

Når det endelige resultat foreligger skal reglerne blive en del af hverdagen, hvilket i praksis ofte er det vanskeligste. Det

kræver at lederne hele tiden tænker i de gyldne regler, og anvender dem i kommunikation med kollegerne.



Desuden

må man synliggøre reglerne ved plakater, tegninger, logo, musemåtter, skærmbilleder mm.



Reglerne kan

indarbejdes i f.eks. personalesamtaler eller klimaundersøgelser.



4. Det vigtigste er imidlertid, at man straks iværksætter

konkrete aktiviteter på tværs af de 3 afdelinger. Mindre og konkrete projekter igennem hvilke man kan demonstrere brugen

af reglerne, og som øger samværet de 3 afdelinger imellem.



Sluttelig må man aldrig være bange for at

ændre en eller flere af de gyldne regler, hvis de første viser sig at være irrelevante.



Som da Moses kom

ned fra bjerget og sagde til folket "Her bringer jeg nu de 15..hovsa 10 bud" da han snublede over en sten og tabte en af

tavlerne på jorden, så den gik itu.



Med venlig hilsen



Claus Hellmann

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen