Berlingske Business
LIVE
12:19 København Zoo skal have ny direktør

Skat af dyre firmabiler

For biler anskaffet før den 29. marts 2000 gælder der en særlig overgangsregel

med hensyn til beskatning af fri bil til rådighed. Til og med indkomståret 2002 kan beskatning vælges efter de gamle

regler, som for dyre biler fører til en lavere beskatning end de generelle regler, der blev indført med virkning fra

2001. Overgangsreglen udløber med udgangen af 2002, hvilket medfører, at det gamle "loft" for værdiansættelsen,

der var på kr. 450.000, ophæves. Fra 2003 skal beskatningen ske af bilens fulde skattemæssige beregningsgrundlag

uden loft. Det vil sige at den skattepligtige værdi af fri bil udgør 25% af beregningsgrundlaget op til kr. 300.000 og

20% af det overskydende beløb.



Ophævelsen af overgangsreglen har medført en fremkomst af forskellige modeller

til at få reduceret beskatningsgrundlaget fra 75% af nyvognsprisen til den værdi, som bilen kan anskaffes for som brugt.



En

af disse modeller består i salg og genkøb af det pågældende køretøj. En fremgangsmåde

der i øvrigt kun kan anvendes, hvis der på genkøbstidspunktet er gået mindst 36 måneder fra bilens

første indregistrering.



Det forekommer som en relativt enkel øvelse at sælge og tilbagekøbe en bil -

også rent juridisk.



Det har imidlertid vist sig, at skattemyndighederne udover at lægge vægt på de indgåede

aftaler også lægger vægt på, om der er en forretningsmæssig begrundelse for handlerne som betingelse

for at anerkende handlernes skattemæssige betydning.

Begrænsning

De anvendte metoder er typisk salg og tilbagekøb

fra en forhandler, salg og tilbagekøb via arbejdsgiver, salg til et leasingselskab samt salg og tilbagekøb mellem koncernforbundne

selskaber.



Landsskatteretten har i en nylig offentliggjort kendelse taget stilling til en situation med salg og tilbagekøb.

Sagen drejede sig om et selskab, hvor en direktør, havde en firmabil, som var over tre år gammel. Bilen blev solgt til

et andet selskab, som havde samme direktør, og som havde delvis samme ejerkreds. Bilen blev købt tilbage af selskabet

ca. en måned efter salget til samme pris, som den var blevet solgt for.



Selskabet gjorde gældende, at salget skete

på baggrund af overvejelser om gennemførelse af omstruktureringer, at handlen ikke var sket mellem interesseforbundne

parter, men mellem uafhængige parter, at der forløb tid mellem salg og tilbagekøb, hvor der bestod en reel risiko

for køber, at der ved overdragelsen hverken blev givet ret eller pligt til tilbagekøb eller forkøbsret, hvorfor

køber som den retmæssige ejer havde fuld råderet over bilen, og at handlen er dokumenteret ved omregistrering samt

ændring af forsikringsforholdene.



Landsskatteretten nåede i sagen frem til, at salg og tilbagekøb af bilen var

uden skattemæssig betydning, da der ikke kunne ses at foreligge nogen forretningsmæssig begrundelse for handlen.











Skattemæssig

realitet

Som det fremgår, er det ikke tilstrækkeligt, at de formelt juridiske forhold vedrørende ejerskab, registrering

og forsikring er i orden. Landsskatteretten lægger netop vægt på, at der ikke var nogen forretningsmæssig

begrundelse for handlen. Selvom afgørelsen tager udgangspunkt i en handel mellem selskaber med samme direktør og delvis sammenfaldende

ejerkreds, må det forventes, at skattemyndighederne i andre typer sager vil lægge betydelig vægt på realiteten

i overdragelserne. I den konkrete sag har det formentlig haft stor betydning for resultatet, at der var tale om et helt risikofrit

salg og tilbagekøb til samme pris.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen