Del : SMS
Berlingske Business

Skab nye forretningsmodeller

Costas Markides
Costas Markides Foto:

Verden er ikke træt af innovation. “Det er mere nødvendigt end nogensinde at være innovativ og i stand til at bryde reglerne i en branche, hvis man står udenfor og gerne vil ind,” mener professor Costas Markides fra London Business School.

Artiklen fortsætter under annoncen

Energien er voldsom. Han taler meget højt og gennemtrængende. Ind imellem knækker stemmen over. Strategi er hans passion.  

Fra sit kontor med udsigt til Regent Park i London forsker professor Costas Markides i strategi og forretningsudvikling, og han peger på nye veje for virksomheder i den evige jagt efter indtjening. Derfor bliver han ofte taget med på råd, når der skal tænkes nyt. Det er hans specialitet.

Lige nu arbejder Constantinos – kaldet Costas – Markides, der er professor på London Business School, på en ny bog, hvor han bruger metoderne fra forretningsstrategi på samfundsmæssige problemer som fattigdom, korruption, kriminalitet og sociale problemer.

“Mange af de redskaber, som man bruger, når man udarbejder forretningsstrategier, kan bruges på samfundsmæssige problemer. I bogen bruger jeg undersøgelser på linje med konkrete eksempler. Bogen ’Tipping point’ af Malcom Gladwell har en række af tankerne, som jeg forsøger at arbejde videre med,” siger London-professoren, hvis bog udkommer til efteråret.

Ordet innovation bliver brugt i mange sammenhænge. Er det ikke ved at være lidt slidt?

“Nej. Innovation er netop den bedste måde at komme gennem en krise på. Men det er korrekt, at mange er ved at være trætte af at høre på, at innovation er svaret på alting.

Det er ikke, fordi der er økonomisk krise. Det er, fordi udtrykket alt for ofte bliver brugt i flæng.”

“Innovation er ikke det samme som kreativitet, som er et spørgsmål om at komme med gode ideer. Innovation er et spørgsmål om implementering af de gode ideer.”

“Mere vigtigt er det at skelne mellem de mange typer innovation, der findes. Produktinnovation, teknologisk innovation, processinnovation, forretningsmodelinnovation etc. Derfor er det ikke logisk at tale om innovation isoleret. Det er nødvendigt at være mere specifik,” fortsætter Costas Markides.
 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere