Del : SMS

Serie-iværksætter rejste jorden rundt

holk

500 år gamle syn på ledelse sendte ung iværksætter på en dannelsesrejse Jorden rundt for at samle materiale om god ledelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Benjamin Holk Henriksen bilder sig ikke ind, at han har det fuldkomne ledelsessyn, hvilket hans nye bog med den ambitiøse titel »Sådan tænker ledere« ellers godt kunne give mistanke om.

God ledelse har lige så mange ansigter som den gode leder, men der er reaktionsmønstre og strukturer i organisationer, som alle ledere må forholde sig til.

Med udgangspunkt i Machiavellis »Fyrsten« fra begyndelsen af 1500-tallet og dennes syn på ledelsesstrukturer tog Benjamin Holk Henriksen og den gode ven og partner Fredrik Lassenius for fire år siden ud for at møde de moderne ledere og sætte deres holdninger til ledelse i et klassisk perspektiv.

- Naturligvis er det ikke alt i »Fyrsten«, der holder i dag. Men mange af Machiavellis pointer er tidsløse og universelle. Det er de rammer, vi ville fylde med det moderne ledelsessyn for at skabe et værktøj til fremtidige og nuværende ledere, forklarer Benjamin Holk Henriksen.

Tilværelsen blev sat i perspektiv

Projektet greb om sig. Mere end to år brugte de to herrer på farten og interviewede 34 vidt forskellige ledere som eksempelvis manden bag Hustler Magazine Larry Flynt og tøjfabrikanten og tennisstjernen Bjørn Borg. Resultatet foreligger i dag i form af 26 film af 26 minutters varighed. Og en bog, der var alt for oplagt at skrive.

Rejsen og mødet med de forskellige ledere og typer har på mange måder hjulpet Benjamin Holk Henriksen til at sætte sin egen tilværelse som iværksætter og leder i perspektiv. I mange år følte han, at det at have mange bolde i luften var et udtryk for manglende vedholdenhed. I dag ser han mere positivt på sit evigt søgende og nysgerrige sind.

- Jura er nok det kedeligste studium i verdenen, så jeg er glad for, det i vid udstrækning er et selvstudium. Det gav mig tid til at engagere mig i min fars virksomhed og få mere forretning og virkelighed ind under huden, siger Benjamin Holk Henriksen.

Musikrådgiver og tøjimportør

Allerede inden jurastudiet havde Benjamin Holk Henriksen åbnet og lukket sin første virksomhed. Og efter studiet var det heller ikke et dunkelt advokatkontor, der trak. Med erfaringerne fra tiden i fars virksomhed som springbræt, etablerede han tøjimportøren Damo Scandinavia ApS. Det holdt nogle år, indtil Benjamin Holk Henriksen igen vendte blikket mod nye udfordringer.

Jura og virksomhedsdrift blev samlet i Benjamin Holk Henriksens næste skridt, da han etablerede sig som rådgiver for danske musikere. Kontakten til det kreative miljø skabte dog hurtigt et behov for selv at udtrykke sig, og sammen med Fredrik Lassenius stiftede Benjamin Holk Henriksen produktionsselskabet Atsromax Entertainment.

- De fleste starter virksomhed med en klar vision, men ofte viser potentialet sig at ligge et helt andet sted. Som nystartet kan man så vælge at sadle om, men i takt med at virksomheden vokser, bliver det stadig vigtigere ikke løbe ud af for mange tangenter. Det er sværere at skifte kurs med et stort skib, siger Benjamin Holk Henriksen.

Elsker forandring

Indtil for godt en uge siden sad iværksætteren, filmskaberen og forfatteren som chef for det danske handelskontor i Singapore.

- Jeg elsker forandring og nye muligheder. Derfor befandt jeg mig også rigtig godt i min rolle som konsulent for virksomheder, der gerne vil etablere sig i Singapore. Der er hele tiden nye mennesker og nye udfordringer, siger Benjamin Holk Henriksen.

Men end ikke solen i Singapore kunne slå rødder i Benjamin Holk Henriksen. Erfaringens frugter er høstet, og nu er tiden inde til at sætte kræfterne ind i hans nyoprettede ledelses- og marketingfirma Holk & Lassenius og i det produktionsselskab, hvor behovet for kreativ udfoldelse og forkærligheden for 500 år gamle ledelsesstrukturer kan gå hånd i hånd.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere