Del : SMS
Berlingske Business

Seks virkelig vilde spørgsmål til jobsamtalen

Samtale

Hvorfor er kloakdæksler runde? Vil man sikre sig, at firmaets næste medarbejder har en skarp hjerne, kan man overveje kryptiske spørgsmål.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvad er dine svage sider? Og hvorfor har du søgt netop dette job? Sådan lyder nogle af de klassiske spørgsmål til en jobsamtale.

Men vil man som arbejdsgiver sikre sig, at man får ansat den helt rigtige, kan det være en god idé at flette et par mere skæve spørgsmål ind, som udfordrer ansøgerne på deres logiske sans eller kreative tankegang.

Netop det gør it-giganten Google, skriver det amerikanske website The Business Insider. Her kan kandidater for eksempel blive bedt om at svare på, hvorfor kloakdæksler er runde eller hvor mange klaverstemmere der findes i verden.

Se Googles vilde spørgsmål og de smarte svar her.

Herhjemme er det særligt inden for den teknologi og kreative fag som grafiker- og reklamebranchen, at arbejdsgiverne stiller ansøgerne kryptiske spørgsmål for at teste folks logiske og kreative tankegang, fortæller adm. direktør Anders Tvede Granzow fra rekrutteringsbureauet Jobzonen.

- Du ser det også meget i nyere firmaer, hvor der hersker en stærk iværksætterkultur, og de, der har startet virksomheden, har en bestemt idé om, hvordan du skal se ud, for at være i virksomheden, siger han.

- Med finanskrisen er virksomhederne blevet mere opmærksomme på at undgå dyre fejlrekrutteringer. Det kan betyde, at endnu flere arbejdsgivere vil finde skæve spørgsmål frem, vurderer Anders Tvede Granzow.

- Alle ved, at man vil blive spurgt, hvor man ser sig selv om fem år. Så vi ser en tendens til, at man går lidt mere i dybden, siger Anders Tvede Granzow.

Både han og adm. direktør i rekrutteringsbureauet Stepstone, Morten Heuing, mener, at en fin måde at teste kandidaterne på, er ved at stille dem konkrete, arbejdsopgaver, og så se, hvordan de løser dem.

- Det kan være en grafiker, som skal lave et udkast til en annonce eller en programmør, som skal skrive et stykke kode. Opgaver, som er relaterede til virksomhedens hverdag, siger Morten Heuing.

Ingen af direktørerne mener dog, at arbejdsgiveren eller rekrutteringsbureauerne kommer meget længere med de skæve spørgsmål, end med de personlige samtaler og personlighedstests, der – modsat de skæve spørgsmål - på videnskabelig vis afdækker kreativitet, ydeevne under pres og logisk sans.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere