Del : SMS
Berlingske Business

Seks ord fældede den tyske bilkonge

VOLKSWAGEN PIECH
Overskrift
Foto:
 

Volkswagen-koncernen gjorde i weekenden en ende på flere ugers drama om ledelsen og tvang bestyrelsesformand Ferdinand K. Piëch ud. En epoke er til ende, men fremtiden er usikker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nederlaget er fuldstændigt, ydmygelsen total.

Volkswagen-koncernens enehersker gennem mere end 20 år er borte, tvunget væk som taber af en magtkamp, han selv havde udløst og selv holdt i gang. Efter ugers opgør for åbent tæppe mødtes VW-bestyrelsens forretningsudvalg lørdag.

En tør og stilfærdig pressemeddelelse forklarede bagefter, at de seks ledende bestyrelsesmedlemmer »enstemmigt havde fastslået, at der på baggrund af de seneste uger ikke længere var den gensidige tillid, som er nødvendig for et succesfuldt samarbejde. På denne baggrund har professor, dr. Ferdinand K. Piëch nedlagt sin post som formand for bestyrelsen…«

»Ich bin auf Distanz zu Winterkorn«.

Ferdinand K. Piëch, tidligere formand for VW-koncernen
DEL CITAT

Sådan foregår et kongemord i erhvervslivet: Den myrdede får selv lov at være medunderskriver på sin dødsdom. VW-koncernens ledelsesforhold lever ikke helt op til det, vi i Danmark ville kalde good governance, og balladen begyndte naturligvis i medierne; for nogle uger siden sagde Piëch til der Spiegel, at han »distancerede sig« fra koncernchef Winterkorn: »Ich bin auf Distanz zu Winterkorn«. Seks ord, mere sagde han ikke, og det er måske verdens hidtil korteste avisinterview, men det gjorde sin virkning.

I tyske medier spekulerede man over, hvad Piëchs plan mon var, og hvad det egentlig var, han havde imod Winterkorn. Var det svigtende afsætning? Problemer med ny teknik? Man gættede og prøvede at rekonstruere en fornuftig forklaring. Men man regnede Winterkorn for en færdig mand.

Frygtet på direktionsgangen

Piëch har regeret næsten uindskrænket over den store VW-koncern i mange år. Han er barnebarn af den egentlige grundlægger, Ferdinand Porsche, som byggede Kraft durch Freude-biler til Hitler, og senere biler til det Tredje Riges hær. Han blev koncernchef i 1993 og skiftede i 2002 til posten som bestyrelsesformand. Han har fået sin fjerde kone, Ursula, valgt ind i bestyrelsen. Det kunne han, fordi han selv er storaktionær i VW.

I gamle dage ville sådanne seks ord i praksis have været en fyreseddel, og patriark Piëch har udstedt flere af den slags. Hans one-liners har været frygtede på direktionsgangen, for han havde magt til at føre dem ud i livet.

Martin Winterkorns forgænger som koncernchef, Bernd Pischetsrieder, røg ud på den måde, selv om det tog lidt tid; i marts 2006 blev Piëch spurgt, om den åremålsansatte koncernchef skulle have forlænget sin kontrakt, og svaret var, at »det er virkelig et åbent spørgsmål«.

Kort efter fik Pischetsrieder faktisk forlænget sin kontrakt, men i november røg han ud. En forklaring fik man aldrig, og når man ikke får en forklaring, må man prøve at gætte. Et godt gæt var, at Pishcetsrieder var en mand udefra; han kom til VW fra posten som leder af BMW. Derfor havde han ikke den nødvendige fingerspidsfornemmelse, og han kom til at slagte nogle forskellige hvide projekt-elefanter, som Piëch havde været glad for.

Ingen støttede Piëch

Men denne gang – i 2015 – skete der noget andet: Ingen støttede Piëch. Winterkorn dukkede glad og tilsyneladende upåvirket op på en biludstilling, som om ingenting var hændt, og han ikke var blevet fyret. Delstaten Niedersachsens ministerpræsident udtalte kritik af, at Piëch diskuterede ledelsesspørgsmål for åben mikrofon, så at sige, og Niedersachsen skal man lytte til, for delstaten er også storaktionær.

Fagforeningsbosserne på VW gjorde det samme, og dem skal man også høre efter, for tysk lov har den særegne konstruktion, at de ansatte sidder på halvdelen af pladserne i bestyrelsen. Og de bruger gerne deres magt, hvis aktionærerne ikke kan blive enige indbyrdes.

Det har aktionærerne ikke altid kunnet. VW-koncernens historie er fyldt med intriger og dramaer og familieforviklinger, en slags Game of Thrones for erhvervsfolk. Der er to familieklaner, Porsche-familien og Piëch-familien, som selvfølgelig indbyrdes er forbundne, eftersom Piëch altså er barnebarn af grundlæggeren, Ferdinand Porsche, som han også er opkaldt efter. Indbyrdes holder man ikke altid fred, og i 1972 traf man den fornuftige beslutning, at alle familiemedlemmer skulle forlade virksomheden Porsche, som dengang var selvstændig. Piëch gik herefter ud og blev selvstændig motordesigner, og der kører stadig ældre Mercedeser rundt med hans dieselmotor under kølerhjelmen. Siden hentede VW ham ind til at bringe skik på Audi-mærket, og i 1993 blev han så koncernchef her.

Total sejr

Privatlivet undgår vi ikke at nævne, for Piëch blander forretninger og privatliv sammen. For år tilbage var han den ene spids i et trekantsdrama med sin fætter, Gerhard Porsche, som endte med at fru Porsche fik skilsmisse og giftede sig med Piëch. År senere annoncerede fru Piëch efter en husholderske og guvernante til børnene, og endte med at hyre en ung børnehavepædagog. Hende giftede Piëch sig så med i stedet.

Bagefter gjorde han hende til sin nærmeste rådgiver og udpegede hende efterfølgende som leder af de to familiefonde, hvor han har anbragt sin aktiepost.

Fur Ursulas uddannelse som børnhavepædagog synes også oplagt egnet til at håndtere forholdene i VW-koncernen, for familiefejden fortsatte nemlig i midten af 00erne, nu mellem de to familiegrene indbyrdes;

Porsche forsøgte at opkøbe aktiemajoriteten i VW. Det skete for lånte penge, og det lignede musens forsøg på at spise elefanten. Finanskrisen bragte en ende på dén historie, og afslutningen blev, at Porsche i stedet blev overtaget af VW. Piëchs sejr var total, og måske var det denne totale sejr, som i denne måned fik ham til at tro, at også hans magt var total.

 

Det var den så ikke, og på et krisemøde i bestyrelsens forretningsudvalg i forrige uge måtte han give sig og skrive under på en erklæring om, at Winterkorn var »den bedst mulige koncernchef«. Det forhindrede ham dog ikke i at fortsætte sine forsøg på at afsætte koncernchefen i sidste uge. Vi ved ikke præcis, hvad han har gjort, men vi ved, at han har gjort noget, for det har nogen i koncernen nemlig fortalt til adskillige tyske medier. Og i den forløbne weekend røg han altså ud, og det samme gjorde fru Ursula.

»Når jeg vil opnå noget, går jeg løs på problemet og analyserer det uden at mærke, hvad der foregår rundt omkring mig«, har Piëch skrevet i sin selvbiografi.

»Omgivelserne bemærker nok mit indskrænkede synsfelt og finder måske ikke situationen rigtig behagelig.«

Det gjorde omverdenen netop ikke, og noget er altså sket uden for Piëchs synsfelt, som han ikke havde regnet med. Men hvad nu? Pïëchs ære er til ende, men hans aktiepost er der stadig, og koncernen, som den ser ud nu, er bygget op af ham. VWs æresformand- sådan én har koncernen nemlig også – Klaus Liesen, sagde op til weekenden i en kommentar, at »Piëch ikke kan undværes i sin nuværende position«, og at han ikke kunne forestille sig, at det ville gå godt for VW uden Piëch. Fortsættelse følger, og fremtiden uden patriarken er usikker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere