Del : SMS
Berlingske Business

Se ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv

op- og nedture
Overskrift
Steffen Kragh, Adm. direktør og koncernchef i Egmont.
Overskrift
Steffen Kragh, Adm. direktør og koncernchef i Egmont. Foto:
Anders Holch Povlsen, Bestseller.
Overskrift
Anders Holch Povlsen, Bestseller.
Frantz Longhi
Overskrift
Frantz Longhi, Kähler.
Michael Kjær
Overskrift
Michael Kjær, Fona.
Lars Rebien Sørensen
Overskrift
Lars Rebien Sørensen, Novo Nordisk
Henrik Plougmann Olsen
Overskrift
Henrik Plougmann Olsen, Metroselskabet.

Novo topchef, Lars Rebien Sørensen, tøjmilliardæren Anders Holch Povlsen og Egmont-direktøren Steffen Kragh har fundet vej til den ugentlige liste over toperhvervsfolk, der klarede sig enten godt eller skidt. Se, hvor de placerer sig i denne uge.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ugens nedture

 

Fonas finale
Boing, sagde det, og så landede meddelelsen om, at elektronikkæden Fona var kastet ud i en betalingsstandsning.

Artiklen fortsætter under billedet
Michael Kjær
Michael Kjær, Fona.
I lovgivningsterminologien hedder det i dag en rekonstruktion. Men formålet er det samme. En time-out, så ejerne kan finde ud af, om der er vilje og evne til at skubbe nye penge ind. Eller om man skal lukke og slukke – og dermed afvikle Fona.

En lidt trist historie. De seneste års regnskaber og Fona-butikkernes udstråling – eller mangel på samme – har indikeret, at det ville gå den vej. Ejerfamilien bagved med Michael Kjær som familieoverhoved har ikke evnet at bringe Fona-kæden ind i den nye detailhandelstidsalder. For mange kunder går uden om Fona og direkte til konkurrenterne. Enten netbutikkerne eller varehuset Elgiganten. Pudsigt i øvrigt, at netop Elgiganten er 40 procents aktionær i Fona. Nøglen til en fremtid for Fona ligger således hos ejerne bag Elgiganten.

Familien Kjærs rolle kan være udspillet. Medmindre familien finder en stor sum penge til at revitalisere Fona.

gossip

Sådan er det bare, Rebien
Det var en afslappet, overskudsagtig, ligefrem jokende Lars Rebien Sørensen, der onsdag på et pressemøde i Bagsværd-domicilet fremlagde resultatet af anstrengelserne for 2015.

Artiklen fortsætter under billedet
Lars Rebien Sørensen
Lars Rebien Sørensen, Novo Nordisk
Tror pokker, at Novo-bossen var i godt humør. Han præsenterede igen-igen et rekordresultat, og rullede dermed forbi A.P. Møller - Mærsk, som hidtil har siddet på tronen med det største overskud i Dannevang. 35 mia. kr. på bundlinjen lader sig høre.

Humøret blev dog ødelagt, da børsmarkedet fik fat i Rebiens regnskab. I stedet for at nyde 2015-resultatet stillede aktieatleterne skarpt på fremtidsudsigterne. Og så røg Novo Nordisk-aktien i dørken med et fald på over syv procent. Forventningerne kunne ikke honoreres. Derfor sniger han sig i denne uge ind på taberlisten. Selv om Rebien og hans 40.000 kolleger kan lægge 100 mio. kr. til side som overskud – om dagen – skal han indstille sig på den hårde dom fra markedet. De kræver endnu mere. Sådan er det bare.

04BUSSalgsvaekst-oeger-Novo.jpg

Førerløs
En ting er, at Metroselskabet roder forfærdeligt i det københavnske bybillede i disse år. Det hele ender forhåbentligt godt, når gravemaskinerne igen stilles i garage.

Artiklen fortsætter under billedet
Henrik Plougmann Olsen
Henrik Plougmann Olsen, Metroselskabet.
Noget andet, og mere uforståeligt er, at Metroselskabet også roder på de indre linjer. Metroselskabet kan ikke finde ud af at offentliggøre regnskaberne korrekt. Ups, det har vi glemt, lyder det fra Metroselskabet.Og så flere gange.

Ansvaret ligger hos den adm. direktør Henrik Plougmann Olsen. Ikke at han selv skal lægge de krævede regnskaber op på hjemmesiden eller cykle ind til Erhvervsstyrelsen og aflevere regnskaberne. Men det er selvfølgelig chefens ansvar, at der er en klar forretningsgang for noget så banalt som at indsende og publicere regnskaber, således at omverdenen kan følge med i milliardforretningen. Set udefra kan det give bange anelser om, at også andet roder på de interne linjer i Metroselskabet. Nok er metrotogene i undergrunden førerløse, men det samme gælder forhåbentligt ikke for virksomheden.

03BUSPix2-Metro-165817.jpg

Ugens opture

 

Mediekongen af Nykredit
Dette er dagen, hvor vi er glade for at kunne invitere Dem, kære læser, indenfor i Gossipredaktionens »center for spekulative vurderinger«.

Dér har et af ugens mest omdiskuterede emner nemlig været om udpegelse af Egmont-direktør Steffen Kragh som ny bestyrelsesformand for finanskoncernen Nykredit.

Artiklen fortsætter under billedet
Steffen Kragh, Adm. direktør og koncernchef i Egmont.
Steffen Kragh, Adm. direktør og koncernchef i Egmont. Foto : Malte Kristiansen
Er det et af de sidste skridt, før Steffen Kragh forlader direktørstolen og indleder en karriere som professionelt bestyrelsesmedlem?

Jeg tror det, for efter snart mange år i spidsen for Egmont må det være tillokkende at tage nye skridt. Det er samtidig vejen, som ganske mange erhvervsfolk tager – og det skal altså ske, mens man stadig har mange år at løbe på, før man når sidste holdbarhedsdato, når man er hen i 60erne.

Steffen Kragh har fordelen af tung erfaring – også internationalt – og en profil, som ikke er ødelagt af dårlige sager fra tidligere job. Så mit gæt er, at Nykredit er et vigtigt skridt for Kragh ind i en ny karriere.

Merete Eldrup 1

Vroom. Så kører det for Holch
Det er ingen hemmelighed, at vi her på Gossip har et godt øje til den mediesky tøjmilliardær, Anders Holch Povlsen.

Artiklen fortsætter under billedet
Anders Holch Povlsen, Bestseller.
Anders Holch Povlsen, Bestseller.

Han har vist, at han er i stand til at tjene store penge gennem sit tøjimperium Bestseller – og så er han ikke bange for at sende nogle af pengene i arbejde igen. Det sker via spændende investeringer – ikke mindst i det digitale univers – og det er meget spændende og med masser af forretningsmæssigt perspektiv.

Men et klap på skulderen får Holch Povlsen nu også for at være manden, der sikrer økonomien bag Danmarks genvundne F1-plads, hvor Kevin Magnussen udelukkende får nøglerne til sin nye Renault-racer, fordi Holch Povlsen betaler.

Det må være rart at kunne hjælpe, og godt er det i hvert fald at se, at Holch Povlsen igen står klar til at bruge løs af sin formue, mens andre sidder tungt på tegnedrengen.

Nykredit

Smaddergod Kähler
Min nabo samler på Kähler-vaser. Altså af den gode gamle keramiske slags. Dét forstår jeg lige så lidt af, som jeg gør af begejstringen for de moderne farverige vaser, som det danske firma spytter ud i tusindevis.

Artiklen fortsætter under billedet
Frantz Longhi
Frantz Longhi, Kähler.

Det er imidlertid blevet en fantastisk erhvervssucces, som den århusianske arkitekt Frantz Longhi har skabt, efter han tilbage i 2008 overtog retten til at lave vaser med Kähler-navnet.

Nu vil han sælge en del af selskabet bag – ikke som sådan for at cashe hjem – men mere for at finde en partner, som kan være med til at udbrede Kählers produkter i endnu flere lande.

Det er et spændende projekt, og det er opmuntrende, at Franzt Longhi taler for en industriel partner, som kan hjælpe brandet, i stedet for en kapitalstærk køber, som alene ville kunne lægge millioner –mange millioner – på bordet, men som ikke ville være i stand til hjælpe Kähler til at blive en endnu større succes.

09BUSMETRO-183817.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere