Del : SMS
Berlingske Business

Scandlines betaler 100.000 kr. for vildledende reklame

Scandlines
Foto:

Tilbud på returbillet afhang af ud- og hjemrejse samme dag, men det fremgik ikke af markedsføringen. Det er ulovligt, og selvom selskabet selv rettede fejlen, koster det en stor bøde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forbrugerombudsmanden har netop færdigbehandlet en sag om vildledende reklame fra Scandlines Danmark A/S, og selskabet må nu til lommerne for at finde 100.000 kroner, oplyser ombudsmanden.

Scandlines Danmark A/S annoncerede i foråret 2010 med, at en returbillet til færgen til Tyskland kostede 500 kr. - men uden samtidig at oplyse, at det var en betingelse, at man skulle tage frem og tilbage samme sag. Den manglende information i annoncen, der var en del af selskabets ”Frem og zurück” – kampagne, blev opdaget af Scandlines selv og rettet, men først efter den første dags annoncer.

Afgørende betydning

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er det i strid med både § 3 om vildledende markedsføring og markedsføringslovens § 9 ikke at give tilstrækkelige oplysninger om de betingelser, der knytter sig til et bestemt tilbud, og derfor førte sagen til en politianmeldelse fra ombudsmanden.

- Det er af helt afgørende betydning, at forbrugeren får de nødvendige oplysninger i en annoncen for at kunne vurdere om tilbuddet er attraktivt. Her manglede der en væsentlig oplysning, og derfor får selskabet en bøde. I sidste ende er det også til den erhvervsdrivendes egen fordel, at tilbuddet er beskrevet præcist, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Var advaret

Bøden, som Scandlines A/S har vedtaget, er fastsat på baggrund af markedsføringsomkostningerne, men med i udmålingen af bødens størrelse er dog også det forhold, at Forbrugerombudsmanden allerede kort forinden havde henledt selskabets opmærksomhed på reglerne i markedsføringsloven.

Til gengæld har det ifølge Henrik Øe talt i formildende retning, at selskabet selv opdagede den ulovlige markedsføring, og allerede inden henvendelsen fra Forbrugeombudsmanden havde ændret indholdet i fremtidige annoncer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere