Del : SMS
Berlingske Business

Saglighed sender Ældre Sagen til tops

Ældre Sagen
Ældre Sagens formål er at skabe bedre betingelser for »et godt og langt liv,« og med organisationens nuværende evner ud i at få det budskab rundt i befolkningen og det politiske system, sætter Berlingskes jury direktøren som den dygtigste af sin slags. Foto:

Bred opbakning i befolkningen er ikke nok, når man skal gøre sin indflydelse gældende. Det handler om at optimere organisationen, forklarer Ældre Sagens Bjarne Hastrup, der topper organisationernes magtliste.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som noget nyt har Berlingske Berlingske Business i år udskilt de særlige interesseorganisationer og givet dem deres egen magtliste.

Toppen er tæt, og flere af landets mest magtfulde interesseorganisationer har adskillige personer med i kapløbet om titlen.

Men øverst på skamlen står Ældre Sagens direktør, Bjarne Hastrup, der repræsenterer cirka 650.000 danskere. Ældre Sagens formål er at skabe bedre betingelser for »et godt og langt liv,« og med organisationens nuværende evner ud i at få det budskab rundt i befolkningen og det politiske system, sætter Berlingskes jury direktøren som den dygtigste af sin slags.

Hovedpersonen selv er ganske overrasket over sin placering på listen, og indtager positionen med »dyb ydmyghed og taknemmelighed over for Ældre Sagens mange medlemmer og frivillige«.

Faktisk vil Bjarne Hastrup helst ikke kalde sig selv for magtfuld. Han foretrækker at døbe sin påvirkning noget andet.

»Jeg opfatter mig selv som en person, der har en faglig styrke og på baggrund af den kan argumentere for de sager, som Ældre Sagen har over for den offentlige sektor og samfundet. Sådan opfatter jeg min rolle, og jeg vil snarere kalde det indflydelse, for det ligger mig meget fjernt at blive kaldt magtfuld,« siger Bjarne Hastrup.

Saglighed giver høj placering

Årsagen til at en af Ældre Sagens ledere får førstepladsen, tør Bjarne Hastrup godt give en forklaring på. Det handler om at udnytte potentialet i organisationen, forklarer han.

»Jeg tror, at vi har gennemslagskraft gennem vores saglige styrke. I Danmark får du ikke bare indflydelse, fordi du har mange medlemmer eller mange penge. Du får det i kraft af din saglige styrke, din spændstighed med hensyn til at komme med nye gode forslag og ved at være konstruktiv. Derved får du folk i tale,« siger Bjarne Hastrup.

Han afviser ligefrem, at grunden til, at hans navn er at finde på listen, er ham selv. Det er bare frugten af organisationens arbejde, og derfor tøver han ikke med at sende roserne videre.

»Jeg tror, at placeringen relaterer sig til Ældre Sagen. Jeg er meget ydmyg over for at blive nævnt øverst på den her liste, men det er medlemmerne og organisationens fortjeneste,« siger Bjarne Hastrup.

Det er første gang, at Berlingske Business Magasins Magtanalyse har taget fat i interesseorganisationernes indflydelse separat. Derfor kan det ikke afgøres, om opbakningen og indflydelsen ved organisationernes arbejde er blevet større. Alligevel beder vi årets bedst placerede om at komme med et bud på, om Ældre Sagen har fået mere eller mindre indflydelse de seneste ti år.

I tal virker det sådan, forklarer Bjarne Hastrup.

»Jeg kan mærke det på den måde, at der er mere opbakning til os fra medlemmerne. Når vi budgetterer med netto at få 20.000 nye medlemmer, så valgte 32.000 danskere at blive medlem alene sidste år. Altså flere borgere ønsker at støtte os,« siger Bjarne Hastrup.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere