Del : SMS
Berlingske Business

Sæt informationerne fri

fgkj
Foto:

Historien bag en af den nyere danske mediehistories mest prisbelønnede sites er en klassisk iværksætterhistorie med et twist.

Artiklen fortsætter under annoncen

De er en sten i skoen hos ejendomsmæglerne, men har vundet et utal af priser for deres opfindsomhed. Og de tjener oven i købet også penge. De fire stiftere af boligsitet Boliga.dk er på en gang både den klassiske historie om garagevirksomheden, der blev en levevej, men samtidig også historien om en meget lidt it-orienteret branche, der pludselig blev eftertrykkeligt overhalet af virkeligheden.

Det skete i begyndelsen af 2007, da en løs idé om at give køberne informationer om det danske boligmarked førte til fødslen af sitet boliga.dk, der hurtigt - og under intense protester fra ejendomsmæglerne - knopskød til at være en næsten komplet database over krisen på det danske boligmarked, komplet med databaser over prisfald, liggetider og boligsælger-desperation.

At Boliga.dk ramte et hul på markedet illustreres af, at selskabet lynende hurtigt gik fra at være et hobbyprojekt til at være en fuldblodsvirksomhed, med i alt 12 ansatte. Tilmed giver virksomheden overskud fra måned til måned og har gjort det længe. Det er endda sket i en krisetid, hvor både annoncer og boligannoncer har været en nedadgående forretning. Derfor mener sitets stiftere, at potentialet er kæmpestort, når økonomien engang vender.

- Vi har jo aldrig eksisteret uden for finanskrisen, for vi lancerede sitet samtidig med, at krisen var begyndt at kigge frem. Heldigvis har vi formået at arbejde os ud af det - men jeg glæder mig da til, at finanskrisen er slut, for jeg tror, vi kan vokse til meget mere, siger Ricco Zuschlag, der er en af de fire folk, som var med til at føde den oprindelige idé.

Det skete hos deres daværende arbejdsgiver, internetportalen Jubii, hvor de fire stiftere alle har arbejdet. Hurtigt kom projektet dog til at fylde så meget, at det begyndte at kollidere med Jubii - og det satte turbo på Boligas fødsel som selvstændig forretning.

Omtale gav bonus

Ironisk nok var det en speget sag om blokering, der virkelig gav Boliga.dk medvind. Oprindelig høstede Boliga.dk nemlig boligannoncer fra ejendomsmæglernes hjemmesider om natten, hvor belastningen af internettet var lav. Herefter blev de bearbejdet, så de viste både liggetider og prisudvikling - og det generede ejendomsmæglerne i en sådan grad, at de hurtigt valgte at blokere for Boliga. Det blev til en stor sag i medierne om censur - og medieomtalen gav Boliga.dk så meget momentum, at Euroinvestor blev interesseret i at skyde penge i, og selv om Dansk Ejendomsmæglerforening i dag har relanceret boligsiden.dk, er det Boliga.dk, der står for den primære innovation på området.

- I begyndelsen ville vi egentlig bare gerne lave et fedt boligsite. Men vi er heller ikke dumme, for vi kan jo godt se, hvad folk efterspørger. Derfor er vores mission i dag at skabe fuld gennemsigtighed på boligmarkedet, og at informationerne skal være gratis, siger Ricco Zuschlag.

Boliga.dk er siden ekspanderet til både Sverige og Norge, og flere internationale aktiviteter er på vej. Også i Danmark fortsætter ekspansionen - og Boliga.dk begyndte for nylig at være endnu mere irriterende for ejendomsmæglerne, da sitet nu lister alle kendte salgspriser på ejendomme i Danmark. En database køberne kan slå op i og finde sælgernes smerte-grænser.

Hovedtanken er den samme som hele tiden: Nemlig at skabe en balance i tingene, så køberne på boligmarkedet har adgang til nøjagtig samme information, som sælgerne har. Dermed bliver det stadigt sværere for ejendomsmæglerne at binde køberne historier om prisudviklingen på ærmet.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere