Del : SMS
Berlingske Business

Særlige vilkår fordrer særlige ledere

Jens Maaløe
Jens Maaløe, CEO hos den danske virksomhed Terma A/S

Når man som TermaA/S opererer i den internationale forsvars- og rumfartsindustri, har man brug for ledere, der kan skabe teamspirit på tværs af ansvarsområder og landegrænser.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Terma er kravene til lederne ikke blot, at de skal være dygtige til at motivere en gruppe lokale ingeniører i ”badetøfler” men også at de skal kunne skabe samarbejde med internationale partnere, fastslår Jens Maaløe, CEO hos den danske virksomhed Terma A/S, der udvikler løsninger og systemer til rumfart, sikkerhed, flyindustri og forsvar.

»For os er det et succeskriterium at skabe stærke partnerskaber, ligesom vores ledere skal kunne danne netværk og mestre holdspil på tværs af både landegrænser og ansvarsområder,« fortalte Jens Maaløe til de 500 deltagere på årets største lederkonference Ledelse der styrker, netop afholdt af Ingeniørforeningen IDA.

Terma agerer i et marked, der er præget af betydelig styring og kontrol. Forsvarsindustrien er styret af national beskyttelse og krav om modkøb. Af sikkerhedsmæssige årsager skal al eksport godkendes af myndighederne, hvilket igen forudsætter et velfungerende samarbejde.

Kommunikationsmønstre er en afgørende faktor for effektivitet og succes i samarbejde. Lær hvordan du vender en kontraproduktiv kultur til en givtig en af slagsen.

Når det gælder udstyr, der kan afvise missiler rettet mod fly, er Terma blandt de førende i verden. Det samme er tilfældet indenfor radarudstyr til blandt andet lufthavneog til kystovervågning, hvor markedsandelen er hele 80 procent.

Indenfor den hjemlige forsvarsindustri indtagerTerma en dominerende position med cirka 65 % af markedet. Men som en trods alt mindre spiller på det internationale marked handler det om at være fokuseret og nicheorienteret, forklarer Jens Maaløe, som har varetaget posten som CEO i Termasiden 2003.

At være en ekstremtvidenstung virksomhed på et marked med specielle vilkår stiller derfor krav til lederne om at være bevidste om den strategiske retning og besidde styrke til at udstikke kursen. De skal kunne kommunikere entydige roller og ansvar og være vidende om, at de skal lede folk, der på udvalgte felter er dygtigere end dem selv.Ellers har man ansat de forkerte. Lær de syv sprog, enhver leder bør kende.

»Dertil er det vigtigt, at alle vore ledere lever op til vores mission, vision og værdier. Hvis det, vi foretager os i hverdagen, ikke afspejler vores mission og værdier, har vi et stort problem. Så vil vi ikke være i stand til at tiltrække og fastholde de højtkvalificerede medarbejdere, vi har brug for.«

I mange virksomheder er det stadig for tilfældigt, hvem der udpeges som ledere. Hvem der virkelig har lyst og hvem, der har det reelle potentiale. Ideelt set begynder vejen ind i lederkarrieren med lysten til at være leder.

Og med til processen med at sammensætte det optimale lederhold hører ikke blot at rekruttere de rigtige men også at skille sig af med de forkerte, pointerer han.

»Jeg har adskillige gange måttet sige farvel til ellers dygtige folk, og det gør ondt hver gang. Men ingen er uundværlig, og hvis man ikke kan finde ud af at gøre plads til nye idéer, lever man ikke op til vores værdier, og så er der ingen anden udvej.«

Også hos COWI stiller en omverden i hastig forandring nye krav til ledere på alle niveauer. Og når det er nødvendigt, må der hentes viden i koncernen fra unge digitale genier.

Jens Maaløe peger på, at Terma i lighed med dansk industri i øvrigt er dygtige til forskning men mindre dygtige til at generere nye arbejdspladser afledt af forskningen. Termaforventer alene i år at ansætte 60 nye ingeniører. I den forbindelse er manglen på specialister med de rette kompetencer umiddelbart den største begrænsning for vækst.

Den digitale revolution har medført et nyt forretningsparadigme. Hvilke organisationer kan følge med op i tempo og hvilke har for stor indre modstand?

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere