Del : SMS
Berlingske Business

Særindsatser for kvinder møder skepsis

mmm
»Det handler ikke om at forfremme nogen, der ikke fortjener det. Men ved at have fokus på kønsbalancen bliver virksomhederne gjort opmærksom på det potentiale, der gemmer sig i organisationen,« vurderer administrerende direktør i BCGs danske afdeling Mai-Britt Poulsen. Foto:

Virksomheders initiativer for at få flere kvinder i ledelsen bliver mødt af kritik både fra kvinderne selv og fra røster i det øvrige erhvervsliv. Der mangler politisk vilje, mener ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

81 procent af 30 af Danmarks største virksomheder har målsætninger om, at der skal flere kvinder i ledelsen. Men de skal helst komme det af sig selv. Selv de mindste kønnede tiltag møder skepsis i erhvervslivet, og politikerne har gennem årtier afholdt sig fra at regulere.

»I Sverige og Norge ser man det som et problem, at man ikke får udnyttet kvindernes ressourcer godt nok i det private erhvervsliv. I Danmark ser man det som et problem, hvis virksomhederne gør noget på området,« siger professor Anette Borchorst fra Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet og tilføjer: »I den danske debat vejer argumentet om, at vi ikke vil vælge kønsspecifikt, for så får man ikke den bedst kvalificerede, enormt tungt.«

27BUSanne-marie-finch-15563.jpg

Det har efterladt virksomhederne handlingslammede, vurderer konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG), der har udarbejdet fem konkrete anbefalinger til de danske virksomheder i forlængelse af den undersøgelse, Berlingske kunne præsentere søndag.

Konkrete, men bløde anbefalinger

Et råd fra konsulenthuset er, at virksomhederne skal formulere stillingsopslag, så de henvender sig til kvinder. Et andet, at de ansatte kvinder rutinemæssigt får mulighed for at fortælle om deres karriereambitioner.

»Det handler ikke om at forfremme nogen, der ikke fortjener det. Men ved at have fokus på kønsbalancen bliver virksomhederne gjort opmærksom på det potentiale, der gemmer sig i organisationen,« vurderer administrerende direktør i BCGs danske afdeling Mai-Britt Poulsen.

Professor Anette Borchorst finder konsulenthusets anbefalinger »ekstremt bløde« og tror, at de danske virksomheder næppe vil tage dem til sig. Virksomhederne bliver nemlig ofte mødt med stor skepsis, når de fører initiativerne ud i livet.

Først gjorde Lego for lidt, så for meget

Den erfaring har Lego gjort sig. Med fire års mellemrum oplevede legetøjsfabrikanten kritik, først for at overse de kvindelige ledertalenter og siden for at særbehandle dem.

Det klingede en anelse hult, da topchef Jørgen Vig Knudstorp i en stor ledelsesrokade placerede 22 mandlige chefer og ikke én eneste kvinde i laget under sig i Lego i 2011 kort tid efter, at han var blevet udpeget af regeringen og Dansk Industri som »ambassadør for flere kvindelige ledere«.

lego

Kritikken fra kommentatorer og kvindesagsforkæmpere var hård dengang, men fire år senere er billedet forandret. Virksomheden har i dag som mål, at der skal være fuld mangfoldighed i hele organisationen i 2020.

For at opnå det har Lego blandt andet arbejdet med, hvordan virksomheden formulerer sine stillingsopslag. Ord som »måldrevet« og »resultatorienteret« er skiftet ud med samarbejde og fællesskab, og ifølge Legos pressechef, Roar Rude Trangbæk, lægger opslagene vægt på, at varme og omsorg er en personlig kvalitet, som koncernen værdsætter.

Derudover har Lego formuleret en målsætning om, at der både skal være mænd og kvinder til stede på Legos side af bordet, når koncernen gennemfører jobinterview med kandidater til managerstillinger og højere niveauer.

Opslagene har ifølge Legos pressechef resulteret i, at der i dag er flere kvindelige ansøgere til stillingerne. Samtidig er antallet af mænd, der søger stillingerne, ikke faldet.

Fra 2011 til 2014 er det lykkedes Lego at øge andelen af kvindelige ledere fra 23 til 44 procent. Og så skulle man vel synes, alt var godt.

Kvinder bange for særbehandling

Men samtidig med at Lego gjorde sine jobannoncer mindre »corporate« og mere menneskelige, var Novozymes af en helt anden opfattelse. Hos enzymvirksomheden er man imod særbehandling af kvinder, der går efter lederstillinger, lød det.

Marika

Argumentationen er, at de dygtigste kandidater ikke ønsker at blive særbehandlet. Novozymes ønsker således hverken at indføre særlige jobannoncer eller ansættelsespaneler.

Der er også kvinder, der oplever det som en slags brændemærkning, hvis de bliver udvalgt til at indgå i en virksomheds initiativer for at få flere kvinder i ledelse. Det påpegede senior vice president i Danske Bank Katrine Mitens over for Berlingske søndag.

Hun har oplevet kvinder, der ikke taler om, at de deltager i et særligt program, fordi de mener, de vil blive udstødt der, hvor de arbejder, hvis de fortalte det.

25BUSanja-monrad-fra-dell-1.jpg

Samtidig taber den danske ligestilling terræn. Ifølge den seneste rapport fra den uafhængige organisation World Economic Forum er Danmark faldet fra en samlet femteplads sidste år til en fjortendeplads ud af verdens 145 lande, når det kommer til ligestilling. Danmark har aldrig tidligere været så lavt placeret.

Krav frem for regulering

Anette Borchorst mener, at virksomhedernes skepsis blandt andet bunder i, at der ikke er politisk vilje til at regulere eller stille krav på området:

»Hverken den nuværende eller den foregående regering har sendt signal om, at det her er vigtigt. Hverken i regeringsprogrammerne eller når man skal udvælge ministerposter eller ledere i embedsværket, tør man prioritere kvinder.«

LIGELØN

Mens de fleste af Danmarks nabolande på EUs opfordring har indført kvoter for kvinder i virksomhedsbestyrelser, holdt den danske regering i 2013 sig til at kræve, at Danmarks 1.200 største virksomheder skal oplyse om kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan. Samtidig er det et krav, at virksomhederne udarbejder en politik for at øge andelen af det underrepræsenterede køn på virksomhedens øvrige ledelsesniveauer.

ligestilling

Dog er der ifølge Anette Borchorst ikke nogen væsentlig håndhævelse af kravene. Hun tror ikke på, at der for alvor vil ske noget med kønsbalancen, før der er vilje til politisk regulering, eller før mangfoldighedsledelse anses som en reel værdi.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere