Del : SMS

Sådan skal den gode ansøgning se ud

Foto: Modelfoto/Colourbox

Mange virksomhedsledere modtager i øjeblikket et hav af jobansøgninger – få seks tip, der virker.

Artiklen fortsætter under annoncen
De rette kompetencer og mange års erfaring, er ingen garanti for at komme til jobsamtale. Job-drømmen kan kæntre allerede ved ansøgningen.
  
Karrierecoach Susanne Teglkamp giver i Nyhedsmagasinet Ingeniøren seks råd til, hvordan den gode ansøgning bør se ud:

Sælg dig selv på skrift
Tænk på din ansøgning som et markedsføringsdokument, og sørg for at præsentere den som en annonce, hvor modtageren skal fanges allerede i begyndelsen af teksten.

Modtageren laver en lynhurtig grovsortering af ansøgere, og det nytter ikke med lange indledninger i stil med: ‘Jeg har set jeres stillingsopslag i mit lokale fagblad og vil hermed gerne sende en ansøgning’. Kom i stedet hurtigt frem til, hvad du kan tilbyde.

Vis at du forstår virksomheden
Læseren kan godt lide at se, at du har forstået virksomheden. Tjek derfor altid virksomhedens hjemmeside for at lære den bedre at kende.

Skriver de, at de er på vej ind på det amerikanske marked med et nyt produkt, så brug det aktivt i ansøgningen i stil med: ’Jeg kan læse, at I er en innovativ virksomhed i ekspansion. Det er et miljø, jeg vil befinde mig godt i fordi ...’

Kom med den gode historie om dig selv
I stedet for at remse en lang række tillægsord op om dig selv, så beskriv en situation, hvor du har bevist, at du er for eksempel initiativrig og systematisk.

En god historie, der dokumenterer, at du besidder de rette kompetencer, er mere troværdig og lettere at huske end tomme tillægsord.

Variere dit CV fra stilling til stilling

Hvis der er rigtig mange ansøgere, vil modtageren ofte først sortere i bunken ved udelukkende at kigge på CV’er. Send derfor aldrig et standard CV, men varier CV’et fra stilling til stilling ved at trække forskellige vinkler frem, der er tilpasset modtagerens behov.

Hver jobbeskrivelse bør efterfølges af et par linjer, hvor du beskriver, hvilke gode resultater du opnåede i det pågældende job.

Kreativ ja, men ikke poppet
Ansøgningen må ikke være poppet, men gerne kreativ. Hvis overskriften i stillingsopslaget er: ‘Vil du være med til at sætte dagsorden i Lyngby Tårbæk Kommune’, er det oplagt, at man indleder med: ‘Ja, jeg vil gerne være med til at sætte dagsordenen’.

Det signalerer noget aktivt og viser, at man har forstået modtageren. Gør desuden ansøgningen overskuelig ved for eksempel at understrege få enkelte ord eller beskriv i punktform, hvordan du har tænkt dig at indfri de forventninger, der er beskrevet i stillingsopslaget.

Ring på forhånd, men stil kun fornuftige spørgsmål
Er der opgivet en kontaktperson kan det være en fordel at ringe op på forhånd for at stille spørgsmål om forhold, du ikke kan læse på hjemmesiden.

Det kunne blandt andet være at spørge ind til, hvilke større udfordringer virksomheden står over for de kommende år. I ansøgningen kan du så beskrive, hvordan du vil være med til at løfte de udfordringer.

-    mja

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere