Del : SMS
Berlingske Business

Sådan ser det kreative kontor ud

ide
Foto:

Det kan være en udfordring at skulle fostre nye ideer i kedelige omgivelser. En række eksperter giver bud på, hvordan det kreative kontor ser ud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder skal i fremtiden leve af at skabe nye produkter på baggrund af gode ideer. Det kræver kreativt samarbejde, og meget af det begynder på kontoret.

Men hvordan fremmer man effektivt samarbejde og et miljø, hvor ideerne flyder frit?

- Først og fremmest skal der være fokus på de helt objektive ting. Støjniveau, lys, træk og så videre. Derudover kan man se på indretningen, som kan have stor indflydelse, men her er det vigtigt at overveje, hvilken type virksomhed, der er tale om, og hvad målet er, siger fremtidsforsker Jesper Bo Jensen, der er ekspert i kreativitetsudvikling og har forsket i fremtidens indretning af arbejdspladsen. Han understreger, at det store åbne kontorrum er en dødssejler.

Se hvordan du kan fremelske kreativiteten på kontoret

Se hvordan du kan kvæle kreativiteten på kontoret

- Alt hvad jeg har set tyder på, at storrumskontoret faktisk dræber kreativiteten. Enten generes man af støj eller også lægger man begrænsninger på sig selv, og går rundt og hvisker, siger han.

I stedet er løsningen, at udnytte gangarealer og kantiner bedre.

- Kreativitet opstår, der hvor vi mødes og interagerer, og der skal ikke nødvendigvis bløde puder til. Man kan i stedet indrette kontoret, så folk naturligt støder ind i hinanden, siger han.

Fordybelse eller begejstring

Også Rune Fjord Jensen, der er partner i designvirksomheden Bosch og Fjord, som blandt andet arbejder for Lego, understreger vigtigheden af at gøre sig klart, hvad virksomheden har brug for. Skal der plads til ro og fordybelse, eller skal begejstringen i centrum? Lige gyldigt hvad gør indretningen det ikke alene.

- Indretningen kan være med til at sende et signal om, at man for alvor ønsker kreativitet og innovation, og så kan indretningen blive et effektivt værktøj. Men man skal arbejde målrettet med det, siger han.

Gør man det, er der til gengæld talrige muligheder for at give kontoret et både effektivt og kreativt pift. ErhvervsBladet har talt med en række eksperter, der har bud og eksempler på, hvordan kreativitet kan kvæles og fremelskes på de danske kontorer.

Se hvordan du kan fremelske kreativiteten på kontoret

Se hvordan du kan kvæle kreativiteten på kontoret

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere