Del : SMS
Berlingske Business

Sådan når du salgsbudgettet for i år

Penge

Der er krisestemning, men alligevel skal vi sælge og nå i mål med budgetterne. Det er bare om at komme i gang. Her er seks gode råd.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Vi er allerede inde langt inde i august, og der er under 100 dage, til vi skal i mål med vores salgsbudget for 2011.

Den erkendelse breder sig i stadig flere danske virksomheder – ikke mindst dem, der er afhængige af udviklingen på hjemmemarkedet.

Her melder både detailhandlen og virksomheder om stagnerende efterspørgsel. Mange har ikke nået deres budget i første halvår og skal løbe ekstra stærkt, hvis direktionen og ejernes budgetforventninger for året som helhed skal indfries.

Hvad gør vi?. ErhvervsBladet har stillet spørgsmålet til to salgskonsulenter, der rådgiver virksomhederne om, hvordan de opnår mersalg.

Du skal kæmpe hårdt

Diagnosen er  Michael Møller fra firmaet MM Consult og Brian Stahlhut Christiansen fra Salgspotentiale enige om.

- Frem til finanskrisen opbyggede mange virksomheder en slags betjeningskultur i salgsleddet. En stor del af salget kom af sig selv, og mange sælgere kunne realisere deres budgetter ved simpelthen at give kunderne en god service. I dag skal der kæmpes helt anderledes hårdt for salget. Det er realiteten i år – tre år efter finanskrisen, som stadig trækker grimme spor efter sig, siger Michael Møller.

Brian Christensen peger tillige på, at sommerstemningen i mange virksomheder traditionen tro får lov at dominere for længe. »For at nå i mål med budgetterne skal man typisk have en masse afsluttede salg i november og december. Det kræver salgsmøder i september og fuld damp på alle potentielle kontakter nu.

Her er seks ting, du kan gøre:

  1.   Kig på 1. Halvår og vurder, hvad der virkede og hvad der var spild af tid.
  2. Tal med servicefolk, ordremodtagere, montører og andre, som foruden jer selv er i jævnlig dialog med kunderne og tap dem for viden og leads til, hvor der er salgsmuligheder.
  3.  Find nye kundeemner ved at kontakte jeres nuværende kunder – hør om de kender nogen, der kunne have interesse for jeres produkt.
  4. Find eventuelt nye kunder ved at finde virksomheder, der ligner de nyeste kunder I har fået.
  5. Tag kontakt til gamle kunder, der ikke har handlet hos jer i et stykke tid. Måske har de skiftet leverandør. Vind dem tilbage. De er ofte nemmere at få møder med end kunder, der aldrig har hørt om jer.
  6.   æg en plan for, hvordan I vil genere nye leads til salget og revurder jeres salgskanaler – giver de nok?

Kilde: Brian  Stahlhut Christiansen

Hvis du vil øge dit salg i andet halvår,  kan du få helt konkrete salgsværktøjer med hjem på konferencen "Få gang i salget". Du kan læse mere og tilmelde dig her.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere