Del : SMS
Berlingske Business

Sådan giver talentklubber værdifulde netværk

16BUStalent2.jpg
Medlemmer af netværket Talent 100 har oplevet det som en skulderklap at blive udvalgt til det eksklusive selskab. Her er det fra venstre Majbritt Skov, Martin Sørensen, Sandro Ratkovic og Lasse Ring Christensen. Foto: Mathias Bojesen

Dansk erhvervslivs talent­fulde unge stimler sammen i netværksklubber og talentfællesskaber – men er klubberne medlemskabet værd?

Artiklen fortsætter under annoncen

Rutiner keder dem, og karrieren fylder meget. De er utålmodige, og de har markant højere tempo end andre. Beskrivelsen er udarbejdet af People Test System og passer på de 100 unge, der er blevet optaget i det eksklusive netværk Talent 100.

I en kantine på Østerbro sidder talenter og spiser. Formiddagens begivenheder drøftes over salatbaren. Et par dyre solbriller ligger ved siden af en kvindes tallerken. Der er netværksmøde i Talent 100. Det er Berlingske Business, der har udpeget talenterne, og fem gange om året afholdes der netværksmøder for de udvalgte på listen.

Ud over den prestigefyldte udnævnelse koster medlemskabet 14.500 kroner årligt for talenternes arbejdsgivere. Talent 100 er blot én ud af en række eksklusive netværksgrupper for morgendagens ledere, men styrker klubberne rent faktisk karrieren?

Morten Ballisager arbejder med rekruttering i konsulenthuset Ballisager, hvor han er ejer og direktør.

Når det kommer til rekruttering, lægger han især vægt på kandidaternes evner inden for deres felt. Her mener han ikke, at netværksgrupper er særligt definerende.

Et godt netværk er ingen garanti

»En netværksmedlem er godt omgivet og sidder i nogle fine relationer, men det vil formentlig ikke betyde det helt store i forhold til personens reelle kompetencer. At være en del af et godt netværk er ikke nødvendigvis en garanti for, at man er stærk til noget bestemt,« siger Morten Ballisager.

Relationer kan godt have værdi i sig selv i nogle sammenhænge, men det er ifølge Morten Ballisager vigtigt at skelne mellem, hvilken branche man ansætter i. Ved kommercielle stillinger, hvor marketing og salg er arbejdsområderne, er relationerne for eksempel betydningsfulde.

16BUStalent.jpg

»Det har meget lav værdi i sig selv at sidde i de her netværk, men det kan selvfølgelig være et udtryk for, at vedkommende er dygtig. Det er et godt forvarsel, men det kan ikke stå alene. Vi skal ned og grave i, om det positive forvarsel holder,« siger han.

At være medlem af en netværksgruppe kan altså være et stort plus at have på CVet i nogle bestemte brancher og ligegyldigt i andre.

Morten Ballisager mener dog, at lige netop Talent 100 er et større plus, fordi det er en lukket fest, som man skal nomineres og udvælges til.

Anerkendelse

Sandro Ratkovic er ud over Talent 100-medlem også advokat hos Bech-Bruun. Talentprædikatet var noget, han skulle vænne sig til, da han i april 2015 fik udnævnelsen.

q

»Jeg kender min egen værdi, men jeg følte mig ydmyg over for, at Bech Bruun valgte mig ud af så mange andre. Jeg følte det som et stort cadeau, men jeg skulle også lige finde ud af, hvad det betød for mig, og hvad jeg kunne bruge det til,« siger han.

Sandro Ratkovic følte sig først rigtigt komfortabel med at være Talent 100-medlem, da han mødte de andre talenter. Her talte de om, hvad Talent 100 betød for dem. Sando Ratkovic ser det som en anerkendelse af deres arbejde og en opfordring til, at talenterne skal videreudvikle og håndtere de talenter, de hver især har, i praksis.

De mindre netværksgrupper, som talenterne er blevet inddelt i, har stor værdi for Sandro Ratkovic.

US-LINKEDIN-COR

Han ser det som en mulighed for at sparre og udveksle erfaringer med ligesindede fra andre brancher. Netværksgruppen mødes også privat, og de har blandt andet været til morgenmad på Sandro Ratkovics arbejdsplads, Bech-Bruun.

»Det er simpelthen guld værd at sidde i de her netværksgrupper med folk, der har opnået så meget i så ung en alder, og være fortrolige omkring de erfaringer, vi har gjort os,« siger Sandro Ratkovic.

Selvtillids-boost

Siden Talent 100-udnævnelsen i foråret 2015 er talentet Majbritt Skov steget i graderne fra at være teamleder til business manager i Rambøll Management Consulting.

29BUSPraice-1.jpg

»Jeg ville helt klart fremhæve Talent 100 på mit CV, fordi det er et tegn på, at der er nogen, der synes, at jeg kan noget. Det er et værdibevis fra mine chefer,« siger Majbritt Skov.

Hun har dog svært ved at vurdere, om Talent 100-prædikatet har gjort hende mere attraktiv i ledelsens øjne, eller om hun var attraktiv på forhånd og derfor blev udnævnt til talent.

For Majbritt Skov har det mest værdi­fulde dog været det selvtillids-boost, som det gav at blive en del af Talent 100.

»Jeg fik mere mod til at gå efter at udvikle min karriere, og måske har mine chefer også fået øjnene op for, at jeg kunne være attraktiv for andre virksomheder,« siger hun.

csr

Ud over at bidrage til Majbritt Skovs selvforståelse mener hendes nærmeste leder, Henrik Seiding, at netværket især har været med til at skabe en platform og en tydeligere profil for Majbritt Skov internt i Rambøll.

Han er generelt skeptisk over for relevansen i det store udbud af netværk, men mener, at det giver mening at lade unge medarbejdere deltage i de formelle netværk.

»Groft sagt svarer 14.500 kroner til seks konsulenttimer, og det er ingenting i forhold til det, Majbritt bringer med tilbage til virksomheden (fra netværket red.),« siger Henrik Seiding.

b

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere