Del : SMS
Berlingske Business

Sådan får du held med dit firma

Amerikansk netværks-guru gav flere hundrede virksomhedsejere og iværksættere genvejen til succes, da han kickstartede stor netværks-konference.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det lød næsten for godt til at være sandt. Faktisk et slags barmhjertigt Jesus-råd i en ubarmhjertige finanskrise-verden.

Men den amerikanske netværks-guru, Bob Littell fra Atlanta i USA, som er manden bag det nye begreb Netweaving, afsluttede såmænd sit indlæg med at give flere hundrede virksomhedsejere og iværksættere opskriften på, hvordan de får succes og held i erhvervslivet:

- Jo flere lykketråde, du lægger ud hver dag, jo mere succes og held får du med dit firma, lød hans afsluttende opråb torsdag formiddag, da den femte netværkskonference, Network010 i Odense Congress Center løb af stabelen - arrangeret af Udvikling Odense.

Bob Littell er en mand med forstand på netværk. Ikke networking - men netweaving, som er et nyt skud på netværksstammen. Forskellen på de to engelske udtryk er populært sagt, at man networker for sin egen skyld og for primært at få noget ud af mødet med et andet menneske.

Bob Littells netveawing derimod har den filosofi, at kontakter med andre altid vil forbedre din virksomhed, hvis du forsøger at hjælpe det andet menneske eller firma. Eller sagt med hans engelske indgangsbøn:

- Netweaving is building your business by helping others build theirs.

Altså med andre ord. Når du møder en anden i erhvervslivet, skal du ikke tænke på, hvad du kan få ud af mødet - men i stedet tænke på, hvad du kan gøre for den anden person og dennes firma. Derfor opstillede han også omgående tre ting, som han opfordrede de fremmødte til, hvis de ville have succes i forretningslivet her og nu:

1. Sørg for at forbedre kontakten til dine nye kunder.

2. Fokuser derefer på at skabe nye relatioenr til nye kunder.

3. Og sørg endelig for at få udvidet dit eget personlige netværk.

- I dag er det hele netværk, og derfor er det vigtigt, at du har dit eget personlige netværk, fastslog Bob Littell.

Han forsøgte derfor endnu en gang at beskrive forskellen på networking og netweaving.

Ved networking, forklarede han, vil to personer typisk udveksle vitsitkort, og når de så begge to kommer hjem på kontoret, bliver visitkortene lagt ned i skrivebordsskuffen, og personerne fortsætter den daglige trummerum ved at løse mængden af rutineopgaver.
 
Med netweaving derimod mener Bob Littell, at man skal bryde rutinen og investere noget ved at følge kontakten op ved, at man den følgende morgen efter mødet sender en mail til den anden person og viser interesse for vedkommende med forslaget om eksempelvis at mødes til en frokost. Her kan man så videre fremlægge, hvad man kan tilbyde og gøre for den anden person og vedkommendes firma. Og i sidste ende vil disse vennetjenester brede sig som ringe i vandet og vende succesrigt tilbage til en selv.

Eller med andre ord: Den ene tjeneste vil altid være den anden værd.

Og således opfordrede den amerikanske netværks-guru de mange fremmødte til at praktisere hans råd i virkeligheden, da han havde kickstartet konferencen, som senere på dagen også bød på massevis af workshops samt prominente indlæg fra blandt andre TV2-direktør Merete Eldrup og de succesrige iværksættere Christian Lanng og Morten Lund.

Med arrangementet, der havde i alt omkring 500 tilmeldte, er det lykkedes for Udvikling Odense at skabe en landsdækkende konference, fortalte erhvervschef Kim Ulrik Larsen, da han bød velkommen. Og fra tidligere års evalueringer er deltagerne især glad for på blot en dag at få muligheden for at netværke sig frem til kendskabet og kontakten med mange andre brancher.

- For det handler jo om at skabe vækstorienterede, sociale relationer, sagde den fynske erhvervschef, inden han overlod ordet til den amerikanske netværks-guru.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere