Del : SMS
Berlingske Business

Ryk tre felter frem og bliv en bedre leder

17BUSPix-Ask-Agger.jpg
Overskrift
Ask Agger fra Workz udvikler brætspil til virksomhedsledere. Foto: David Leth Williams
 

Med brætspil tester konsulentvirksomheden Workz, hvordan ledere og direktører reagerer, når de bliver sendt ud på ukendt farvand med at få lanceret en ny strategi eller et nyt projekt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Slå en treer og ryk nogle felter frem. Næsten sådan kan det lyde, når eksempelvis Nils Smedegaard Andersen samler sine topchefer i den store A.P. Møller - Mærsk-koncern for at geare den til en ny strategi. Det at sætte gang i større forandringer i de store virksomheder kan ofte være en meget svær proces.

Flere end to ud af tre funklende nye strategier ser flotte ud på papiret, men ender med at falde ned i skraldespanden og bliver glemt. Et brætspil for en udvalgt skare af lederne kan være et af de værktøjer, som hjælper processen på vej.

17busPix-Pernille Græsdal B.jpg

Konsulentvirksomheden Workz er en af dem, som midt i en verden, der bliver stadig mere digital har specialiseret sig at designe fysisk brætspil som ledelsesværktøj. Med udgangspunkt i den skandinaviske ledelsesmodel, hvor engagement og involvering af medarbejderne er to af nøgleordene, har virksomheden omkring to tredjedele af C20-selskaberne på Københavns Fondsbørs som kunder.

De samler i nogle tilfælde deres topchefer rundt om bordet til et spil. Andre gange er det direktører og ledere længere nede i koncernen, der kommer gennem møllen. Men udgangspunktet for alle spillene er, at lederne skal finde ud af, hvordan de reagerer i uvante og uventede situationer.

Når den nye strategi eller nye projekter sættes i søen, går det sjældent som planlagt. Internt i koncernen kan der opstå vanskeligheder, men det kan også være en af konkurrenter på et givent marked, som pludselig laver et helt uventet modtræk. Det kan altsammen blive testet af i et brætspil i en mindre alvorlig ramme, hvor eventuelle fejltagelser kun går ud over matadorpenge og spilbrikker i stedet for rigtige kunder, medarbejdere og budgetter.

30BUSjohn-chen.jpg

For lidt forberedelse

Adm. direktør i Workz Ask Agger mener i lighed med andre ledelseseksperter, at virksomhederne forbereder sig for lidt, når store forandringer bliver sat i gang,

»Det handler om at give lederne det bedst mulige afsæt, når en ny strategi skal rulles ud. Som træner for et professionelt fodboldhold udtager du dit hold i god tid, træner og spiller testkampe. Det gør trænerne for at få udryddet så mange fejl som muligt, før det er alvor. Det er paradoksalt, at når store virksomheder tilsvarende står over for en vigtig kamp, så samler og træner organisationen sjældent holdet på forhånd,« siger Ask Agger, der mener, at det at udvikle ledere ved et fysisk brætspil giver nogle fordele i stedet for at lave øvelsen digitalt. Det giver mere nærvær.

Johan Bülow

Ask Agger påpeger samtidig, at det er afgørende, at spillet bygges op, så lederne kan relatere det direkte til de problemer, som de har i deres hverdag.

»Rigtigt meget ledelsesudvikling drejer sig om »just in case« træning. Folk skal være dækket ind for det, de måske kommer ud for. Vi forsøger primært at hjælpe lederne med de udfordringer, de har her og nu. Det giver en langt større effekt ved, at der er en direkte kobling til hverdagen,« siger Ask Agger.

Sender bare en mail rundt

Hele ideen med at bruge brætspil til at få bedre direktører og ledere er bestemt ikke ny. For at trykprøve selskabets strategi kan nogle af cheferne i spillene eksempelvis blive sat til at agere som konkurrenter for at få nogle input til, hvodan de reagerer.

Når man ser på det interne i koncernen, handler hele øvelsen meget om begrebet forandringsledelse. Spørgsmålet om, hvordan medarbejderne reagerer, når der skal indføres nye arbejdsgange og andre tiltag.

Amerikanske John P. Kotter er tidligere professor ved Harvard Business, og han regnes som den helt store internationale ekspert på feltet. Han har lavet en otte-trinsmodel for, hvordan virksomheder får en ny strategi til at nå ud i alle hjørner af selskabet og ud til alle medarbejdere. Han har for nylig lavet den om til to punkter, der handler om netværk. Det er den øverste ledelse, som sidder med det store overblik. Det skal ledelsen bruge til at gøde jorden i resten af organisationen for at få den til at hoppe med på de nye tiltag i selskabet.

Vibeke Skytte, direktør i Lederne

En af de førende danskere på området professor i ledelse på Aalborg Universitet Anders Drejer fremhæver, at forandringsledelse helt grundlæggende handler om at ændre adfærden hos medearbejderne.

Han er helt enig i, at de fleste virksomheder slet ikke gør nok for at få nye strategier til at køre. De bliver blot præsenteret på nogle plancher på et møde nogle timer før julefrokosten begynder, og så kan ledelsen ikke forstå, hvorfor de bliver glemt bagefter, fremhæver Anders Drejer.

Al forandring er svær

»Hvorfor er al forandring så svær? Det er den, fordi det er meget personligt. Når man skal lave organisatoriske forandringer, kan virksomheden ikke bare sende en e-mail rundt. Den skal tage en medarbejder ad gangen. Virksomheden skal arbejde med både lederne og mellemlederne. Hvis en leder opdager, at vedkommende har svært ved at tage forandringerne til sig, så har medarbejderne det også. De fleste arbejder godt inden for de rammer, som de har fået givet. Det er, når der skal ske nye ting, at man har brug for lederne,« siger Anders Drejer og påpeger, at selv om det kan virke luftigt, så bliver forandringsledelse et af de helt centrale begreber i alt ledelse fremover.

I den sammenhæng kan brætspil eller lignende være en god måde at arbejde.

»Det vigtige er, at man presser folk, så det ikke bare bliver for sjov. Det er det samme som konceptet som at sende folk ind i en boksering som ledertræning. Der kan man faktisk godt slå sig. Det gør man ikke direkte, men sådan kan det godt føles for den enkelte. Det afgørende er, at man bagefter får talt om, hvad der skete i de enkelte situationer og hvorfor reagerer folk som de gør,« siger Anders Drejer.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere