Del : SMS
Berlingske Business

Ros skal gives med omtanke

ros med omtanke
Overskrift
»Generelt bør man rose sine medarbejdere så ofte, det er muligt, og man skal selvfølgelig ikke bare rose, fordi man skal. Ros skal være fortjent, og så skal den være ærlig og oprigtig,« mener Vibeke Skytte fra Lederne.
skytte
Overskrift
Vibeke Skytte. Foto:

Ledere skal ikke holde sig tilbage med at uddele ærlig og oprigtig ros til sine medarbejdere. Men det er vigtigt, at ros er specifik og ikke gives i flæng.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ros, ros, ros – vi labber det gerne i os, og selv om alle måske ikke vil være ved det, så har det stor betydning i vores dagligdag og ikke mindst for vores motivation til arbejdslivet. Dog er personlig ros langt mere motiverende end ros, der bliver delt ud i et fælles forum foran kollegerne. Det mener i hvert fald et stort flertal af ledere i en ny undersøgelse, som Lederne har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

Her peger 25 procent af de 1.014 adspurgte ledere på, at det har meget stor betydning for medarbejdernes motivation at blive rost foran teamet eller afdelingen, mens næsten dobbelt så mange, 45 procent, mener, at det har stor betydning for motivationen, at ros til en medarbejder bliver afleveret personligt.

Jeg er fuldstændig enig i, at det kan være stærkt motiverende at få ros. Men jeg er dog ikke helt så enig i, at det er langt mere motiverende med personlig ros frem for ros, der bliver givet i en stor forsamling.

Charlotte Mandrup

Generelt bør man rose sine medarbejdere så ofte, det er muligt, og man skal selvfølgelig ikke bare rose, fordi man skal. Ros skal være fortjent, og så skal den være ærlig og oprigtig.

Ros er vigtigt for motivationen, fordi det fungerer som en retningspil i forhold til, hvad medarbejderne gør godt, og hvad de skal gøre mere af. Derfor kan en personlig ros efter min mening sagtens gives foran hele teamet. Men man skal selvfølgelig være opmærksom på at holde fokus på den person, som skal have rosen, og at det bliver så specifikt, at de øvrige medarbejdere også får en læring af, hvad deres kollega har gjort særlig godt. Man skal nemlig ikke undervurdere, at ros for en arbejdspræstation også kan være ganske lærerigt og retningsgivende for kollegerne.

En faldgrube for en leder, der roser enkeltpræstationer foran teamet, kan være, at nogle medarbejdere får for meget ros, mens andre bliver – eller i hvert fald føler sig – overset. Det betyder ikke, at man som leder nøje skal bogføre al ros i sin lille logbog, men måske kan det være en idé at notere, at man ikke skal glemme at have fokus på alle sine medarbejdere, så det ikke kun er de medarbejdere, som er mest synlige i hverdagen, der får mest ros eller bliver lederens foretrukne. Men vi kan og skal heller ikke se bort fra, at der altid vil være medarbejdere, der er dygtigere end andre, og de vil alt andet lige oftere få ros.

En risiko ved at rose i det store forum kan være, at det skaber en distance mellem medarbejderne, fordi de måler sig med hinanden og måske ikke forstår, hvorfor de ikke bliver fremhævet, eller de synes, at vedkommende, der får ros, faktisk ikke har fortjent den.

Man bør som leder altid være opmærksom på, at ros er specifik, og at den kan henføres til en helt konkret handling eller udført opgave. Man skal være opmærksom på, at der ikke opstår en rosekultur, hvor det hele bliver lige lovligt »rosenrødt«, og derfor skal ros efter min mening gives i passende »doseringer«.

Hvis en leder roser i flæg, så bliver rosen også hurtigt devalueret og kommer til at virke som tom snak, forbi medarbejderne får en fornemmelse af, at lederen siger det samme til alle, og rosen bliver ikke længere en motivationsfaktor. En meget rosende leder kan hurtigt komme til at virke utroværdig og som en leder, der i virkeligheden er både konfliktsky og berøringsangst. Det er jo som bekendt altid lettere at rose end at give kritik.

Der er ingen tvivl om, at ros er en god og effektiv motivationsfaktor, og vi kan måske blive meget bedre til at rose hinanden. Det er dejligt at få ros – men vi skal huske, at det ikke blot skal være ros for rosens skyld. Det skal være fortjent og ærligt ment, på rette tid og sted – og i de rette doser.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere