Del : SMS
Berlingske Business

Rodebutik af rigdom

Pix-stadil-biz
Thor Stadil (th) og sønnen Christian Stadil Foto:

Forretningen rummer alt fra osteprodukter over maskiner til sportstøj, men for Thor og Christian Stadil har bredden i konglomeratet Thornico vist sig at være en sikker opskrift på succes.

Artiklen fortsætter under annoncen
Thor og Christian Stadil er på vej til Japan. Far og søn, der sammen ejer og driver konglomeratet Thornico, skal møde kunder og forretningsforbindelser i Solens Rige. Og så skal de for øvrigt også bestige to bjerge.

”Jeg gav turen til Thor i julegave,” fortæller Christian Stadil og beskriver begejstret de to bjerge, hvoraf det første er “stille og roligt”, mens det andet slet og ret bliver kaldt “The Beast” og efter sigende har gjort kål på sin del klatrere.

Se billederne: Danmarks 10 rigeste

Hårdt bliver det altså, men på vej mod toppen kan Stadil’erne trøste sig ved tanken om, at deres formue også er på vej opad. Familien Stadil er på dette års liste over Danmarks Rigeste blandt de absolutte højdespringere og rykker fra en placering som nummer 47 til en placering som nummer 29 med en formue på 2,5 milliarder kroner.

Thor og Christian Stadil har sammen opbygget Thornico, der omfatter fødevarevirksomhederne Lactosan, der producerer ostepulver, Sanovo med æg-produkter, produk­tion af industrielt udstyr i bl.a. Sanovo Technology Group, Staalkat, FoodCraft og Ramé Hart samt Thorco Shipping, ejendomsselskabet Stanico, sports- og modetøjsfirmaet Hummel og endelig en markant aktiepost i emballagevirksomheden Brdr. Hartmann.

De mange år som forretningspartnere synes dog ikke at have slidt på forholdet mellem far og søn. Stemningen er opløftet, da de tager imod i højloftede lokaler i Amaliegade, et stenkast fra dronningeresidensen, og Stadil’erne skiftes til at tage ordet og smådrille hinanden.

Se billederne: De rige højdespringere

”Vi har besteget bjerge før, men det er noget tid siden, og jeg tænkte – altså Thor, nu siger jeg det bare til hende,” siger Christian Stadil med henvisning til Berlingske Nyhedsmagasins journalist og fortsætter grinende:

”Ja, altså Thor var simpelthen blevet for fed. Og jeg vil jo gerne beholde ham så mange år som muligt, så jeg gav ham den her bjergbestigning som incitament til at få rørt sig lidt og tabt nogle kilo.”

Intet trak ned

Alting lykkedes i 2010: Om vægttabet kom i hus, vender vi tilbage til. Først skal det handle om Thornico. Koncernen havde et bragende godt år i 2010 med et overskud efter skat, der steg fra 93 til 136 millioner kroner, uden at der egentlig skete noget særligt – det hele klappede bare, forklarer Thor Stadil.

”Alting lykkedes i 2010. Vi er en koncern, der ekspanderer meget, bygger nye fabrikker i hele verden, og starter nyt op. Så er det jo klart, at det første par år, der taber man nogle penge, som tages over driften, men i 2010 havde vi ikke rigtigt noget, der trak ned. Det hele gik relativt godt, og vi fik lov at høste nogle frugter.”

Se billederne: De "Nye" Rige

Især to dele af forretningen udmærkede sig i 2010, nemlig fødevaredelen og Hummel. Og Stadil’erne lægger da heller ikke skjul på, at selv om de ser stort potentiale i alle divisionerne, skiller sportstøjsforretningen sig ud. Hummels resultat efter skat steg således fra 10,2 til 27,3 millioner kroner i 2010, og fremtidsudsigterne ser lyse ud.

”Der er jo ingen, der siger, at vi ikke kan blive de nye Nike,”” siger Thor Stadil, inden Christian Stadil, der en årrække sad i direktionen i Hummel, tager over.

”Market maturity i sportstøjsbranchen er meget højere end i de andre brancher, vi er i. Inden for industrimaskinerne er vi eksempelvis ledende, men markedet er måske på 600 millioner kroner, hvor Nike og Adidas hver placerer sig i nærheden af toplinje omkring de 100 milliarder kroner. Altså er potentialet forholdsmæssigt størst for Hummel, og kan vi bare tage et par procent fra henholdsvis Nike og Adidas, så er det jo stort.”

Læs hele artiklen i BNY i Berlingske onsdag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere