Del : SMS
Berlingske Business

Resultaterne skaber magten

Niels Jacobsen, adm.dir., William Demant Holding, formand, Lego og næstformand, A.P. Møller - Mærsk
Niels Jacobsen, adm.dir., William Demant Holding, formand, Lego og næstformand, A.P. Møller - Mærsk Foto:

Årets Magtanalyse afslører nogle ikke ubetydelige magtforskydninger i toppen af dansk erhvervsliv, hvor A.P. Møller – Mærsk må dele sin vante førsteplads med Novo Nordisk.

Artiklen fortsætter under annoncen

Administrerende direktør Niels Jacobsen fra William Demant Holding er kendt som en formel erhvervsmand, der ikke ligefrem solbader i offentlighedens lys. Men magt måles i andet end antallet af interviews, og med direktørposten i William Demant Holding og formands- og næstformandsposter i Lego og A.P Møller – Mærsk indtager Niels Jacobsen en syvendeplads blandt de mest magtfulde erhvervsledere i Berlingske Business Magasins Magtanalyse 2013.

Han er dog ikke glad for at bruge ordet magt. Det smager for meget af noget ultimativt, mener han. Men samtidig erkender Niels Jacobsen, at han qua sine posi­tioner har en større stemme i den offentlige debat end mange andre.

»Det må jeg nok sige ja til. Men det er forhåbentlig ikke på grund af mine posi­tioner, men fordi mine argumenter bag holder vand,« siger den 55-årige erhvervsmand.»Jeg sidder ikke i nogen stilling, hvor jeg kan gøre noget, uden det er velargumenteret. Jeg har kun indflydelse, så længe nogen gider lytte til det, jeg har at sige.«Men som Niels Jacobsen selv siger, så kan han ikke tvinge nogen til at lytte på ham. Hvis han kunne, havde han været magtfuld.

»Jeg synes, der er stor forskel på at tale om magt og at tale om indflydelse. Magt er noget, man har. Indflydelse er noget, man har til låns. Jeg har selvfølgelig indflydelse, men kun så længe, at resultaterne leveres. Derfor synes jeg, at indflydelse klinger bedre end magt. I William Demant er jeg lønmodtager som så mange andre, og det er jeg kun så længe, bestyrelsen mener, jeg skaber resultater,« siger Niels Jacobsen.

Se billedeserie med Danmarks mest magtfulde erhvervsfolk--

En ny tid for direktøren

Netop forholdet mellem bestyrelse og direktion tegner til at blive ganske interessant i de kommende år. Internt i virksomhederne er hakkeordenen etableret, for direktøren lever altid på bestyrelsens nåde. Men det indbyrdes styrkeforhold inden for selskabets vægge forhindrer ikke den administrerende direktør i at være mere magtfuld end sin bestyrelsesformand, viser resultaterne i Magtanalysen.

Således vurderes årets nummer et, administrerende direktør Lars Rebien Sørensen fra Novo Nordisk, at være mere magtfuld end sin bestyrelsesformand.

Hos A.P. Møller – Mærsk slår administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen formanden, Michael Pram Rasmussen, Og i Lego overgår Jørgen Vig Knudstorp sin bestyrelsesformand, Niels Jacobsen, der til gengæld placerer sig højere end sin bestyrelsesformand i William Demant, Lars Nørby Johansen, som ikke er med i top ti.

Eneste undtagelse i top 10 er Ole Andersen fra Danske Bank, der vurderes som mere magtfuld end bankens ordførende direktør, Eivind Kolding.

At flere administrerende direktører ligger over deres bestyrelsesformænd i Magt­analysen går egentlig imod en trend, der har hersket de senere år, vurderer to ledelseseksperter.

»Jeg kunne godt forestille mig, at vi er i en bevægelse, som indebærer, at formændene vil få større og større indflydelse. Der er nok en trend i øjeblik, hvor bestyrelsesformændene bliver mere og mere synlige, samtidig med at der stilles større krav til dem i forhold til den klassiske model, hvor han levede mere tilbagetrukket,« siger Steen Hildebrandt, der er professor i ledelsesteori ved Aarhus Universitet.

Han bakkes op af Anders Drejer fra Aalborg Universitet, der også fremhæver, at direktørerne i topvirksomhederne ofte kan være særtilfælde.

»Det burde ikke være direktørerne, der har mest magt, for det er bestyrelsen, der skal være i førersædet. På den anden side er nogle direktører så anerkendte internationalt, at de har meget indflydelse gennem deres resultater, og det er vel egentlig fair nok,« siger Anders Drejer, der er professor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet. Der er dog forskel på den overordnede magt i samfundet og magten i erhvervslivet, hvis man skal tro Magtanalysen. Nils Smedegaard ligger over Michael Pram Rasmussen i erhvervslivet magtelite, mens bestyrelsesformanden slår sin administrerende direktør i den generelle samfundsmagt.

A.P. Møller-tronen vakler

Skredet mellem administrerende direktør og bestyrelsesformand er ikke det eneste, der har ændret sig med denne udgave af Magtanalysen. A.P Møller – Mærsk har som en anden lyseblå eminence siddet tungt på magten i dansk erhvervsliv gennem mange år. Sidste år var ingen undtagelse, for første, anden og fjerde pladsen blev indtaget af folk fra Esplanaden, mens tredjepladsen gik til Eivind Kolding fra Danske Bank, der som bekendt har A.P. Møller – Mærsk som stor­aktionær.

I år ser verden dog anderledes ud, for Novo Nordisks utæmmede succes har løftet den administrerende direktør i medicinalkoncernen op på en førsteplads blandt de mest magtfulde erhvervsmænd i Danmark anno 2013. A.P. Møller – Mærsk er dog ikke slået helt til tælling, for Lars Rebien Sørensen skal dele den trange plads i toppen med Nils Smedegaard Andersen, som dermed overhaler sin bestyrelsesformand og sidste års mest magtfuld erhvervsmand, Michael Pram Rasmussen.

Generelt er der sket ganske store omvæltninger i top 10. Lars Rohde har skiftet ATP ud med Nationalbanken og dermed erhvervskategorien ud med embedsmændenes, og Michael Rasmussen har skiftet job fra Nordea til Nykredit og dermed sin 10. plads ud med en placering længere nede.

Lidt overraskende er sidste års fjerdeplads,Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, faldet uden for top 10 på trods af sine ellers ganske bestemte udmeldinger om A.P. Møller-koncernens fremtid i Berlingske Business.

Med så mange afgange fra top ti, er der blevet plads til et par højdespringere, og her er de to mest markante Jysk-ejeren Lars Larsen og Niels Jacobsen fra William Demant Holding.

Holder tingene hver for sig

At Niels Jacobsen tager et hop på 12 pladser og altså lander på Magtanalysens syvendeplads, bunder ikke i nogen udvidelse af CVet eller et fantastisk år for alle de selskaber, han er en del af.William Demant-aktien forlod 2012-året i nogenlunde samme niveau, som den gik ind. Det samme gælder for A.P. Møller– Mærsk, mens det privatejede Lego til gengæld fortsatte sin imponerende vækst.

Kort fortalt, så har Niels Jacobsen ageret, som han plejer: Uden for mediernes søgelys og med mere fokus på virksomhederne end på samfundsudviklingen.

»I det daglige bestyrelsesarbejde er samfundsudviklingen som sådan ikke på agendaen. Der er masser af andre steder, hvor man arbejder mere samfundsrettet. Men det er vigtigt, at man fra tid til anden også prøver at påvirke samfundsudviklingen til det bedre, og det prøver jeg også på, hvor jeg nu måtte have noget at skulle have sagt. Det er ikke politisk i den forstand, men mere at gøre politikere og embedsmænd opmærksomme på, hvad der kan gavne dansk erhvervsliv,« siger Niels Jacobsen.

»Men jeg tænker ikke over, at nu gør jeg noget for samfundet, og nu gør jeg noget for virksomheden. Det er en helhedsbetragtning, hvor man bruger sin sunde fornuft og udtaler sig ud fra sine holdninger. Ikke hvorsomhelst eller nårsomhelst, men i de fora hvor man nu møder op,« siger han.

I det forløbne år har såvel Nils Smedegaard Andersen som Lars Rebien Sørensen udtalt sig om, hvilken vej Danmark bør bevæge sig i. Det har Niels Jacobsen også en holdning til, men han vil hellere lade sin stemme høre i DI.

»Hvis du kigger i bladene gennem de seneste 20 år, så har jeg ikke udtalt mig om samfundsdebatten, hvis ikke den havde direkte indflydelse på virksomheden. Selv om analysen måske viser, at jeg har magt, så bruger jeg ikke min indflydelse som et springbræt til at påvirke samfundsdebatten. Jeg prøver at holde tingene adskilt. Min rolle er ikke at være samfundsdebattør, men at drive de virksomheder, som jeg er en del af,« forklarer han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere