Del : SMS
Berlingske Business

Regninger i milliardklassen

Regninger i milliardklassen - 1
Overskrift
Næsten gældfri: Efter en konkurs i 2008 lånte Morten Lund en masse penge til at købe sig fri af konkursboet. Gælden er næsten væk nu. Foto:
Regninger i milliardklassen - 2
Overskrift
Exit: Fakturafirmaet Tradeshift er ved at blive så modent, at det er tid for Morten Lund at overlade roret til en anden formand. Foto:
Regninger i milliardklassen - 3
Overskrift
ejerforhold: Morten Lund er desværre ikke aktionær i Tradeshift. Foto:

Danske Tradeshift indgik i januar et partnerskab, der kan sende virksomheden op i softwareselskabernes verdenselite. Berlingske Business Magasin mødte bestyrelsesformand Morten Lund for at høre, hvordan man kan tjene milliarder på fakturahåndtering, og hvordan man hiver sig selv op ved håret.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske Tradeshift har trukket syvmilestøvlerne på og er på vej til at træde ind på den store scene. Det danske softwareselskab skal fremover levere standardbetalingsmetoden i Intuits økonomisystem Quickbooks, der hvert år håndterer et beløb svarende til otte procent af den amerikanske økonomi. Men for bestyrelsesformand Morten Lund er tiden i Tradeshift ved at rinde ud. Som en ballonskipper, der er bedre til at lette end til at styre, er han klar til snart at give roret videre.

”Intuits kunder fakturerer for over 1.000 milliarder dollar. Jeg er sikker på, at ti procent vil bruge Tradeshift, når brugen af kreditkort inden længe bliver den eneste måde at betale online på i stedet for at sende en check, som 80-90 procent gør i dag. Så selv om vi kun får en lille bid af kagen, når de betaler gennem Tradeshift, kan investorerne godt se, at vi potentielt kan tjene 50-300 millioner dollar om året,” forklarer han.

Tradeshift er lavet af en håndfuld programmører, der udviklede NemHandel for staten, men sad tilbage med en følelse af, at jobbet kun var halvfærdigt. De tog kontakt til Morten Lund og forklarede konceptet, og inden længe var de i gang. Efter fem års udvikling af Tradeshift er selskabet vokset ud af formandens garage, og hovedsædet ligger nu i San Francisco. Tradeshifts gennembrud kom, da transportselskabet Kuehne Nagel tegnede kontrakt, og der pludselig var hul igennem til andre kunder.

"Det er ketchupeffekten, vi ser nu. Det tager en helvedes tid, og de CFOer, vi snakker med, er jo tørre som en pose tvebakker. Og så lige pludseligt: Bang! Så kommer de bare væltende ud på tallerkenen. Man bliver skør af den proces. Først skal man tro på noget, ingen andre tror på. Og så skal man blive ved, selv om alle siger, at det ikke kan lade sig gøre.”

Du har været med til mange startups, så hvad er din rolle i Tradeshift?Du er bestyrelsesformand, men er du også aktionær? ”Jeg er desværre ikke aktionær. Vi startede det her, mens jeg var konkurs efter Nyhedsavisen, så da måtte jeg ikke eje noget. Men jeg har hævet en uhyggelig hyre som bestyrelsesformand. Og jeg har fået en bonus, hver gang jeg har skaffet investorer til. Så jeg klager ikke.”

Men er det målet, at det her er et firma, I vil drive, eller venter I på, at nogen lægger fem milliarder på bordet og køber jer? ”Det har de allerede prøvet. Måske ikke fem milliarder, men lidt over det halve. Det vil vi ikke. Vi vil beholde virksomheden og måske tage den på børsen en dag. Det ved jeg ikke. Men der er grundlag for en sund virksomhed, der giver god mening. Her i huset drømmer vi højt, ikke? Jeg tror godt, at vi kan sidde på fem-ti procent af alle verdens regninger en dag.”

Denne artikel er et uddrag. Læs hele interviewet i Berlingske Business Magasin 7. februar 2013.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere