Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Politikerne tænker ikke altid rationelt

- Hvis man vil tale sin sag, skal man vide, hvordan politikerne tænker. Og de tænker ikke altid rationelt.


Sådan

siger statsminister Anders Fogh Rasmussens tidligere spindoktor, Henrik Qvortrup, der nu sammen med tre kollegaer vil til at lære virksomhedslederne

at påvirke den politiske beslutningsproces.


Det skal ske i form af et kursus, som følges op af rådgivning

efter behov. Initiativtagerne ser en niche i at forsyne virksomhedslederne med viden om, hvordan det politiske system er strikket

sammen og fungerer.


- Mange virksomhedsledere er helt sikkert gode til at drive deres virksomheder, men jeg sporer en - sagt

med respekt - bundløs uvidenhed om, hvordan det politiske system virker, siger Henrik Qvortrup, som i den forbindelse også

taler om "den særegne christansborgske psykologi".


Ovortrup er en smule skeptisk overfor ordet lobbyisme, fordi

han mener, at det fortsat har en odiøs klang.


- Og i virkeligheden er der ikke noget hokos-pokus i det her. Man kan ikke gøre

en dårlig sag god, men det er helt accepteret blandt moderne politikere, at man taler sin sag. De vil gerne have så meget

input som muligt, så der er ingen grund til at krybe langs panelerne. Det handler ikke om at løbe om hjørner med

nogen men om at optimere tilgangen til politikerne. Doseringen skal være rigtig, timingen skal være rigtig og tonen skal

være rigtig, siger han.


Henrik Qvortrup ville i sin rådgivning om en konkret sag begynde med at fortælle sine

kunder, hvordan beslutningsprocessen er i det politiske system. Det er vigtigt for at finde ud af, hvor i processen, man skal sætte

ind med sin påvirkning. Derefter skal man liste de politikere op, som vil være lydhøre overfor den konkrete sag

og finde de gode argumenter frem. Og endelig er det vigtigt at lære, hvordan man ikke skal gøre.


- Det handler dybest

set om at skaffe sig en mere listig indgang til det politiske system, siger Henrik Qvortrup.


Lobbyisme er efter Henrik Qvortrups

opfattelse noget helt banalt. Det handler om at finde ud af, hvem man skal have fat i, og hvilke argumenter, man skal bruge - en slags

manual til at betjene lobbyismens værktøjer.


Qvortrup og hans kolleger har i kraft af deres tidligere job en meget

bred tilgang til det politiske system. Qvortrup selv, der er uddannet journalist, har arbejdet for Venstre, de to akademikere Erik

Skov Pedersen og Simon Pihl Sørensen har arbejdet for henholdsvis de konservative og Socialdemokratiet. Med på sidelinien

er også Gladsaxe Kommunes informationschef Henriette Rald, der har arbejdet for den radikale Marianne Jelved.


Det sidste

betyder, at de fire også vil rådgive om lokal lobbyisme i kommuner og amter. I konceptet indgår også et samarbejde

med Gallup, som gør det muligt at levere meningsmålinger i forbindelse med påvirkningen af den politiske beslutningsproces.




Initiativtagerne har valgt ikke at etablere et fælles selskab. I stedet kører deres aktiviteter i regi af Zentropa-selskabet

TVropa Communication, hvor Simon Pihl Sørensen er administrerende direktør.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen