Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Planlægningens schweizerkniv

Ligesom Boston matricen inden for porteføljeplanlægning, værdikæden inden for ressourceplanlægning

og five-forces modellen inden for brancheanalyse er blevet populære modeller, synes balanced scorecard at blive det inden for

den overordnede strategiplanlægning.



Indtil balanced scorecard kom på banen, klarede man sig med DuPont Pyramiden

og styrede efter de velkendte nøgletal, f.eks. dækningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed og afkastningsgraden.





Det er imidlertid i stigende grad vanskeligt at styre efter disse nøgletal, fordi en stadig større del af et produkts

eller services værdi stammer fra humankapital og ikke råvarer og maskiner.



Det stadig større konkurrencepres

forårsaget af, at produktionen af varer og ydelser overstiger efterspørgslen betyder endvidere, at virksomhederne konstant

må forbedre og udvikle værdien af ydelserne.

Referenceramme

Til dette formål opstiller balanced scorecard

en model -en referenceramme - for den strategiske planlægning. Udgangspunktet er visionen for, hvor virksomheden vil hen. Herefter

fokuserer modellen på fire perspektiver: Det finansielle perspektiv, kundeperspektivet, det interne procesperspektiv og lærings-

og vækstperspektivet.



Disse fire perspektiver hænger sammen i en årsag-virknings-sammenhæng i det såkaldte

balanced scorecard.



Man kan ikke opfylde sine økonomiske mål uden at tilbyde kunderne noget værdifuldt, hvilket

ikke kan gøres, uden at virksomhedens interne processer fungerer kundeorienteret og innovativt, hvilket igen kræver,

at lærings- og vækstperspektivet er optimeret omkring ledelse og medarbejdere. Men vi skal nogle spadestik dybere.



Ønsker

markedet f.eks. en forbedret funktionalitet af en service (kundeperspektivet) må virksomheden f.eks. kigge på sine innovationsprocesser

(det interne procesperspektiv) og f.eks. identificere muligheder for denne nye funktionalitet og designe og udvikle den.



Det

retter projektøren mod det næste lag, lærings- og vækstperspektivet, hvor virksomheden må se, om den

har medarbejderressourcer til at udvikle det.

Succesfaktorer

For hvert perspektiv, virksomheden opererer med, må

den formulere de kritiske succesfaktorer og opstille mål (konkretiseringer) for dem. Balanced Scorecard (Strategikortet) vil

utvivlsomt blive meget udbredt iblandt virksomheder, fordi det er en god referenceramme for planlægningen af virksomhedens målrettede

aktiviteter og en pædagogisk måde at præsentere det på.



Kontrollen kan efterfølgende gøres

inden for den samme ramme.



Bogen indeholder tre dele. I første del præsenteres balanced scorecard (strategikortet).



I

andel del beskriver syv virksomheder/organisationer deres brug af balanced scorecard.



I tredje del opsummeres de danske virksomheders/organisationers

erfaringer med brugen af balanced scorecard.

Erfaringer

De syv virksomhedscases er alle skrevet af virksomhedens/ organisationens egne

folk, der dermed kan give udtryk for deres erfaringer omkring det.



Det er spændende at se, hvorledes virksomhederne/ organisationerne

har tilpasset og konkretiseret teorien, så den er brugbar for netop deres tilfælde.



Der skal f.eks. lægges

andre vægtninger ind i en kriseplanlægning end i en mere kontinuer planlægning.



Bogen giver en god indføring

i modellen, og casene konkretiserer anvendelsen af den.



Hvis man formår at kortlægge sin strategi ved hjælp

af strategikortet samt formulere kritiske succesfaktorer og målepunkter, der muliggør en faktisk vurdering af, hvor godt

virksomheden klarer sig, har man udviklet hovedkomponenterne i et balanced scorecard.



En virksomhed eller organisation (f.eks.

en kommune) kan med bogen få en god starthjælper til selv at indføre systemet med balanced scorecard.







STRATEGIKORT

- Balanced Scorecard som strategiværktøj - Danske erfaringer.



af Per Nikolaj Bukh, Heine K. Bang og Mikael W. Hegaard



ISBN

87-7664-0417-5



Børsens Forlag



277 sider. Pris DKK 455,-inkl. moms

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen