Del : SMS
Berlingske Business

Penis-drillerier får virksomhed til at overveje navneskifte

drilleri_evb
Flere store virksomheder som Dong, Dilf og Waterpik bliver drillet med deres navne i udlandet. Foto:

Dårlig humor rammer virksomheder med uheldige navne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Virksomheder som Dong, Dilf og Waterpik bliver drillet med, at deres navne er synonyme med sjofelheder. Det skriver 24timer.

Eksempelvis er Dilf  på dansk en forkortelse for Dansk Indkøbs- og Logistik Forum. Men på engelsk står det for ‘Dad I would Like to Fuck’ – et slang-udtryk for en far, man ønsker at have sex med, og det mærker man hos virksomheden, der nu overvejer et navneskift.

Læs også: Nye markeder skal erobres med nyt navn

Porno-surfere på hjemmesiden

Dilf har heddet Dilf siden 1962, og Dilfs website har i årevis heddet Dilf.dk, der fra tid til anden forveksles med det pornografiske homoseksuelle website Dilf.com.

- Vi har internationale kontakter, som af og til ender på Dilf.com. Og formentligt bliver andre skuffede, når de i stedet for finde en attraktiv far lander på Dilf.dk og læser om vore lageroptimeringskurser, siger Søren Vammen til 24timer. Så han har besluttet at ændre navnet, når der er tid og råd.

Læs også: 8 benhårde kampe om retten til et navn

Også Dong bliver ramt


En navneændring har den store statsejede energikoncern Dong ingen planer om, selv om energigiganten ekspanderer i udlandet – og på engelsk er ‘dong’ et slangord for penis eller dildo.

Flere kilder, 24timer har talt med, oplyser, at Dong Energys medarbejdere bliver drillet med penis-vittigheder, og at koncernen bekymrer sig. Men det afviser Kathrine Westermann, international pr-rådgiver i Dong.

- Du har ingen historie, som vi vil bidrage til. Jeg tror, du skal tage fat i en anden virksomhed, lyder reaktionen.

Sprogforsker Martin Nielsen fra Institut for Sprog og Erhvervskommunikation, Handelshøjskolen i Aarhus, gætter på, at Dong Energy meget, meget gerne vil undgå at få sit navn forbundet med et latrinært eller seksuelt slangudtryk.

Læs også: Endnu et energiselskab køber stadionnavn

Sangerinder og tandstikker

- Det kan nemlig være problematisk for enhver virksomhed. Så Dong ønsker formentligt så lidt omtale af den her problemstilling som overhovedet muligt, for hvis folk konstant griner af navnet, kan det blive et problem for Dong – især hvis slangudtrykket er meget udbredt på engelsk, siger han til 24timer.

Sangeren og forretningskvinden Tina Dickow optræder internationalt under navnet Dico, fordi Dickow på engelsk lød som Dick Cow, altså tyk ko. Og i virksomheden PostMeDental talte de ansatte ofte med kunder, der ikke brød sig om at bede om en Waterpik, et hollandsk produceret mundskyller-apparat, en slags tandstikker, som nu er fjernet fra hylderne.

Produkt taget af hylden

- Det er endnu et eksempel på et firmanavn, der ikke fungerer ret godt, konstaterer Martin Nielsen. Det bekræfter Anders Riedel, medejer af PostMeDental, der forhandler mundplejeprodukter.

- Kunderne var forlegne, når de ringede og spurgte, om de kunne købe en vandpik. Det er bestemt ikke en fordel for en virksomhed at hedde Waterpik, for nogle vil jo fortælle jokes om, at man kommer en vandpik i munden dagligt, siger han til 24timer.

Læs også: Ø skaber navneforvirring

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere