Del : SMS
Berlingske Business

Pelskongen

21BUS20140214-141641-5BM.jpg
Overskrift
[Intet afsnitsformat]BME BILLEDTEKSTTorben Nielsen har siden 1993 gjort dansk pels til en verdensomspændende eksportvare via pelsauktionshuset Kopenhagen Fur. Foto: Thomas Lekfeldt
 

I over 20 år har Torben Nielsen sat dansk pels på verdenskortet og været hovedkraften bag Kopenhagen Furs satsninger i Kina. Nu er han om nogen manden, der skal holde fanen højt, når branchen står foran en række magre år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Torben Nielsen er en mand med smilerynker om øjnene. Og de er ikke kommet af sig selv, for han har haft en del at smile af i de to årtier, han har stået i spidsen for verdens største pelsauktionshus, Kopenhagen Fur.

Siden 1993 har den administrerende direktør formået at sætte gang i auktionshuset og gøre dansk pels til en verdensomspændende eksportvare. Torben Nielsen har været hovedkraften bag Kopenhagen Furs kraftige satsninger i Kina og har dermed sørget for at give auktionshuset såvel som de danske pelsdyravlere et forspring på det vigtige marked.

Minkauktion hos Kopenhagen Fur

Men der blæser nye vinde i pelsbranchen. Kineserne er ikke lige så købeivrige, som de har været, og til den seneste auktion, som fandt sted tidligere på måneden i Glostrup, dukkede der således kun 250 indkøbere op, hvor der plejer at være 500 kinesere med købsfingeren i vejret. Og det er til trods for, at auktionen var den største nogensinde.

Landbrug & Fødevarer forudså i sidste uges Berlingske Business, at landbrugseksporten vil gå ned med fire til fem milliarder kroner som følge af et prisfald på minkskind på cirka 40 procent.

Det er udgangspunktet, Torben Nielsen har at arbejde med fremover. Men den type situationer får ikke den administrerende direktør til at ryste på hånden – eller miste modet.

Ud over at besidde en knusende ro og forståelse for branchen, som topchefer kun opbygger gennem en lang årrække i virksomhedens direktørstol, har Torben Nielsen nemlig en baggrund som topchef i Kreditforening Danmark, og før det blev han udnævnt til at være Danmarks yngste cheføkonom i Privatbanken tilbage i 1978.

Titlen gjorde ham ikke højpandet, men gamle holdninger til statussymboler, som eksempelvis biler og politiske overbevisninger, tog en drejning mod højre henover den næste årrække.

21BUS20140214-141651-3BM.jpg

Den gamle Folkevogn blev udskiftet med en direktionsbil fra Kreditforeningen i 1989, og hans politiske rejse fra venstrefløjen mod partiet Venstre kulminerede for alvor, da han kippede med de liberale faner og var medstifter af den borgerlig-liberale tænketank CEPOS i 2004.

Hans analytiske og økonomiske kløgt skal derfor bistå ham i den kommende tid, hvor han skal bakse med skeptiske pelsindkøbere fra hele verden, men selv om manden er venlig af gemyt, kan han sagtens skrue bissen på, hvis det er det, der skal til for at fremme virksomhedens bedste.

Et klart eksempel på hans handlekraft finder man tilbage i 2009, hvor TV 2s program »Operation X« bragte billeder af skambidte mink hos flere danske minkavlere.

De kontroversielle journalistiske metoder blev ikke bare fulgt op af hård retorik. Torben Nielsen satte sig også i spidsen for en modoffensiv mod TV-stationen, og hans kampagne markerede sig som en af de mest aggressive i dansk pressehistorie.

Og ambitionerne er aldrig små hos Torben Nielsen. Det lade sig være et frontalt modangreb i medierne eller for auktionshusets resultater generelt. Torben Nielsen har høje forventninger til branchen, selv om markedsforholdene har ændret sig.

mink

»Vi kæmper for at blive endnu større, og det ville være rart, hvis vi, når det hele er overstået i næste sæson, kan komme op på 60 procent af markedet,« sagde Torben Nielsen forleden i Berlingske Business.

I fritiden kan han lide at at sejle, og selv om det er noget, han sætter stor pris på, higer han ikke efter at komme på pension. Torben Nielsen har sikret sig en kontrakt med Kopenhagen Fur, som løber frem til han bliver 67 år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere