Berlingske Business

Pave Frans kan lære os at mestre digitaliseringen

Morten Albæk
»Millenniumsårgangen ønsker at arbejde for virksomheder, som har et højere formål end det kommende kvartalsregnskab. Faktisk foretrækker halvdelen af den generation at arbejde for en formålsdreven virksomhed frem for en højere løn. De køber ikke ind på virksomheder, som primært har fokus på at skabe det højst mulige afkast til aktionærerne,« siger Morten Albæk. ARKIVFOTO. Foto:

Morten Albæk, der er rådgiver for Vatikanet, er klar med et bud på, hvordan man tiltrækker de kvikkeste hjerner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens verdens virksomheder står over for enorme forandringer styret af den digitale revolution, arbejder direktør og filosof Morten Albæk og Voluntas Advisory for Vatikanstaten med den opgave at gøre verdens mest robuste og traditionsbunde organisation klar til en digital virkelighed.

Berlingske har forelagt danske toplederes bekymring for mangel på kvalificeret arbejdskraft i en digital virkelighed for Morten Albæk.

Han er sammen med en håndfuld kolleger fra Vatikanets nye råd, Vatican Arts & Technology Council (VATC), i gang med at lægge sidste hånd på et komplekst og omfattende arbejde for Vatikanstaten. Gruppen består af ca. 50 særligt udvalgte tænkere inden for videnskab, teknologi, spiritualitet, kunst og forretning, som udgør det nye råd, der skal komme med anbefalinger til, hvordan pavens budskab om barmhjertighed bedst kommunikeres og spredes i en global og digitaliseret verden.

Morten Albæk og Voluntas har fået en central rolle som en af penneførerne i skabelsen af organisationen VATC, der skal understøtte Vatikanet med ideer og koncepter.

Ambitionen er at få godkendt organisationens struktur og manifest i løbet af sommeren. Når den er godkendt af Vatikanets regering og præsident, kan det operationelle arbejde tage form.

Jim Hagemann Snabe

Albæk mener, at virksomheder med fordel kan tage ved lære af pave Frans og Vatikanet, ikke kun fordi den har været den måske mest robuste og succesfulde »organisation« målt på overlevelsesevne og indflydelse, men fordi den med etableringen af VATC illustrerer, at de har set og reagerer på to mega trends: digitalisering og meningsfuldhed.

»Verden står over for to stærke transformationer, der sker simultant, og fundamentalt vil forandre den måde, vi udvikler og leder fællesskaber, organisationer og brands. Den ene er digitaliseringen og den anden det moderne menneskes krav om, at arbejdslivet skal give mening,« siger Morten Albæk, og understreger, at det er derfor, det handler om mere end at skabe det bedst mulige afkast til aktionærerne eller en frugtordning.

Ifølge Albæk vil de virksomheder, der bedst agerer og positionerer sig i dette delta mellem det digitale og det eksistentielle, være fremtidens vindere, mens dem, der alene fokuserer på det ene frem for det andet, vil blive marginaliseret.

»De fleste glemmer, at Vatikanet er en global driftsorganisation for verdens største trossamfund, der hver dag skal levere et eksistentielt produkt, som skal skabe et afkast, nemlig at verdens to milliarder katolikker fortsat kan se en mening i det at være katolik. Det gør de med succes. Hvilken anden organisation har eksempelvis eksisteret siden år 1377 og har udvist samme robusthed?« spørger Morten Albæk retorisk, for selv om den katolske kirke har haft sine skandaler, er formålet så stærkt, at det kan overleve udsving.

pix-Pære

»Det, vi kan lære af Vatikanet, er, at den har et formål, der vender sig ud mod en verden, og har intentionen om at være relevant for det enkelte menneskes liv. Det formål overlever kun, hvis den katolske kirke bliver ved med at forny sin kommunikation og gøre den tidssvarende, hvorfor de nu har erkendt, at de bliver nødt til at omfavne det digitale. Det, som virksomheder især kan lære af pave Frans, er, at han afleverer sin budskaber med millimeterpræcis akkuratesse, og at der er en direkte sammenhæng mellem det, han siger, og det, han gør,« fortæller Morten Albæk.

Pointen er, at pave Frans går forrest og kommunikerer det, han er, mens mange direktører og bestyrelsesformænd ikke leder andet end en top- og en bundlinje.

»Millenniumsårgangen ønsker at arbejde for virksomheder, som har et højere formål end det kommende kvartalsregnskab. Faktisk foretrækker halvdelen af den generation at arbejde for en formålsdreven virksomhed frem for en højere løn. De køber ikke ind på virksomheder, som primært har fokus på at skabe det højst mulige afkast til aktionærerne,« siger Morten Albæk.

Han understreger, at der ikke er tale om flyvske, filosofiske tanker, men at det er evidensbaseret.

»Der er en klar sammenhæng mellem afkast og højere formål,« siger han og henviser til, at formålsdrevne virksomheder har et større afkast både på kort, mellemlang og lang sigt end virksomheder uden et højere formål i tilværelsen end at skabe værdi til aktionærerne.

Samtidig peger han på undersøgelser fra bl.a. Harvard Business Review og Deloitte, der viser, at formålsdrevne virksomheder har en højere grad af engagement, er mere innovative og er markant bedre til at fastholde deres medarbejdere.

Det, som er interessant ved etableringen af VATC, er ikke, at Vatikanet har en ambition om at være digitale frontløbere, men at formålet med VATC rækker ud over den kristne og katolske tro. Det handler om at sprede budskabet om barmhjertighed.

e-boks

Ved at have et stærkt, højere formål med VATC end udbredelsen af den katolske tro, har Vatikanet kunnet tiltrække højt kvalificerede mennesker fra hele verden, som vil være med til at hjælpe Vatikanet gennem en digital transformation, og det særligt interessante fra et strategisk og ledelsesmæssigt perspektiv er, at de ikke kun har inviteret præster eller katolikker. De har inviteret jøder, muslimer, protestanter, ateister, agnostikere. De har inviteret videnskabsmænd, kunstnere, filantroper og topchefer fra globale virksomheder:

»Vi deltager alle, fordi vi deler pave Frans’ vision om at skabe en mere barmhjertig og medmenneskelig verden,« siger Morten Albæk:

Og netop evnen og modet til at tiltrække kompetencer uden for organisationen er ifølge Albæk et andet område, hvor virksomheder kan tage ved lære af Vatikanet.

»Vatikanstaten har bevist, at den har et stærkt, bæredygtigt formål, men den har også erkendt, at den ikke havde de tilstrækkelige innovative kompetencer internt til at tilsikre dens relevans i en digital virkelighed. Derfor har de udvist det mod og den rettidige omhu, det er at invitere en så mangfoldig gruppe af kompetencer og erfaringer inden for.«

Det at etablere en tænketank på siden af organisationenen, med mennesker, som skaber værdi ved konstant at befrugte og udfordre din virksomheds strategi og planer, er ifølge Albæk relevant, hvad enten du er en finansiel, spirituel eller industriel virksomhed:

»Men du vil kun kunne få mulighed for at gøre det, hvis du inviterer sådan en gruppe mennesker omkring et formål, der er større og dybere end at øge din markedsandel med to procentpoint.«

digitalisering

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen