Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Overvej dog hvorfor den enkelte ansættes

I store virksomheder koster en mislykket rekruttering måske 1/100 af lønomkostningerne - men i den lille virksomheder

koster det måske halvdelen eller 1/10 af lønomkostningerne. Alene af den grund burde små virksomheder tænke

mere bevidst på at få ansat de rigtige folk. I første hug.



Rådet kommer fra erhvervspsykolog Edith Kahlke,

der har sin egen konsulentvirksomhed i ledelses- og organisationspsykologi. Hun har sammen med det tidligere Dansk Management Forum,

nu Center for Ledelse, arrangeret en temarække om rekrutteringens nye udfordringer. Hendes erfaring, når hun rådgiver

små virksomheder, er at det som regel altid er virksomhedsejeren, der selv er involveret i rekrutteringsprocessen.



- Virksomhedsejeren

er så engageret, at vedkommende ikke spørger sig selv, hvorfor og hvordan den pågældende ansættelse

hænger sammen med forretningsplanen. Men virksomhedsejerne er tit venlige mennesker, der ukritisk accepterer, når en mellemleder

gerne vil ansætte en eller anden. Men her skal man altså spille uvidende og dum og spørge, hvordan en ny kan bidrage

til bundlinjen, siger Edith Kahlke, der ved, hvad hun taler om. For hun er selv datter af en ejerleder.

Drop fordomme

Hun

mener, at det ofte er nødvendigt at op- eller nedkvalificere jobs.



For ansættes en med for høje kvalifikationer

til et job, der ikke lever op til forventningerne, så bliver vedkommende utilfreds.



Så hellere nedkvalificere jobbet

og ansætte en topmotiveret medarbejder, der ikke har så høj en uddannelse.



- Mange virksomhedsejere ville

have godt af at tænke i andre baner. De skal for det første være kritiske, når de rekrutterer. De skal ikke

bare føle, at de selv er en guldgrube af viden og at intet kan gå galt. De ved f.eks, at har en ansøger en slapt

håndtryk, så har vedkommende en slap indstilling - men det kan være en fordom, siger Edith Kahlke, der derfor opfordrer

virksomhedsejere til at læse noget om fejlkilder i rekrutteringsprocessen for at blive mere professionelle.











Dårlige

historier

Edith Kahlke giver virksomhederne et godt og effektivt råd til at få sat mere styr på rekrutteringssituationen.



-

Find de dårlige historier frem - skrækhistorierne som alle husker. Tilfælde, hvor virksomhedsejeren var for hurtig

til at ansætte en person - eller virksomheden blev for fristede af en person. For den aller-største fejlkilde i rekrutteringerne

er, hvis der er for god kontakt til ansøgeren. For så glemmer man at være kritisk og laver nærmest en kortslutning,

hvor man glemmer at spørge til ansøgerens kompetencer i forhold til jobbet, siger Edith Kahlke, der mener, at mange

ejerledere i hvert fald får ansat ansøgere, fordi de er rare. Ikke fordi de har de rigtige kompetencer.











Ingen

prale-runder

Når små virksomheder ikke har råd til tjekkede HR-afdelinger, så er en effektiv måde at

høste rekrutteringserfaring på, netværk.



Der er ingen grund til at bruge dyr konsulenthjælp, når

man kan bruge de fora, man normalt kommer i.



- Små virksomheder skal bruge brancheforeninger og lignende netværk. Prale-runder

er meget sjove, men det, der giver noget er at være ærlig. Hvad virker for os - og hvad virker ikke. Hvad har kostet os

dyre lærepenge?, siger Edith Kahlke.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen