Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Outsourcing er lig med en koncentration om kerneydelse

I en nylig undersøgelse blev det tydeliggjort, at private virksomheder er

kommet meget længere med at "udlicitere" eller outsource ikke-kerneydelser end stat, amter og kommuner er. Grunden

er åbenlys: Virksomheders ejere eller det offentliges skatteydere får mere for sine penge.



Stadig flere virksomheder

fokuserer på kerneydelser. Det gør de for at få mere tid til kundepleje. Her er brug af Call Centre en mulighed.

De kan nemt tilpasse arbejdsstyrken, så alle opkald besvares professionelt. Man får telefonbetjening mellem 8 og 20 -

også om søndagen -og betaler blot for det man får: God kundebetjening pr. kunde, der bruger tjenesten.



Kantinedrift.

Hvilken forstand eller ekspertise har en virksomhed eller et amt i at drive kantine? Det er der virksomheder, der kan langt bedre.

Lad dog dem gøre det - imod betaling. Meget ofte vil der både komme bedre kvalitet og en mere konkurrencedygtig pris.

Endnu en fordel er bedre tid til ledelse og mellemledere til at koncentrere sig om det, der er deres job. Vi besøger ofte virksomhedsledere,

som arbejder (for) mange timer.



Outsourcing af ikke-kerneområder sparer både tid og penge.



Hvorfor ikke flytte

lageret til underleverandøren? Det forudsætter naturligvis et nærmere samarbejde med leverandøren, så

han - næsten - bliver en del af din virksomhed. Man sparer aflæsning, kørsel til lager, kørsel fra lager

til produktion, lageroptællinger, ens lager bliver pludseligt stort nok, renter af varelager, etc. Varerne bliver kørt direkte

fra lastbil til produktion.



Levering "just-in-time" bruges af stadig flere virksomheder, der har regnet ud, hvor meget

der er at spare.



Mange detailhandlere har også såkaldte "rack-jobbers", hvor man først får faktura,

når varen er solgt.



De sørger for opfyldning, og begge parter er interesserede i, at varerne præsenterer

sig og sælger bedst muligt. Så her er denne specialiserede varegruppe og det antal m2 udstillingen optager outsourcet.

Medarbejderne får så mere tid til at tage sig af de øvrige varer, som de har forstand på.



Producere

alt selv? I det tidligere Sovjet gjorde virksomheden alt selv. Inklusive rengøring, ferieboliger, sanatorier, helsetjenester,

kantiner, egne lastbiler, hoteller til besøgende, producerede stålet, der skule bruges i sømmene, der skulle sidde

i møblerne, der skulle sælges i egne butikker. Det er de hastigt på vej væk fra!



Rengøring har

rengøringsvirksomheder forstand på.



Ferieboliger har specialiserede virksomheder - eller private udlejere - forstand

på.



Sanatorier til at gøre syge medarbejdere friske er ikke virksomhedens ansvar.



Helse har vi "privat

praktiserende læger" til at tage sig af.



Transport er noget vognmænd har forstand på. Man betaler for

den tid, bilen bruges.



Hoteldrift lader vi de professionelle tage sig af - og får konkurrenttilbud. Sømmene køber

vi færdige. Næste skridt med at købe færdige bordben burde ikke være så langt. Bruge en specialiseret virksomhed

til at sætte "Auken-etiketter" på varen eller pakke chok-sælgeren med varer.



Der er en tradition

i Danmark for at bruge professionelle fagfolk som advokater, revisorer og reklamebureauer. Mange virksomheder mener, at her stopper

festen.



Det er synd for dem, for der er god rådgivning at hente på mange andre felter med bedre resultat på

bundlinien til følge.



TICerne er virksomhedernes uvildige rådgiver -overalt i Danmark.

Her kan du hente ekspertise om, hvordan du kan eksportere (mere), er der penge at spare på underleverancer, få konkurrenttilbud, markedsføring, produktudvikling, professionelle bestyrelser, hvordan finde samarbejdspartnere og leverandører og meget mere.

Med eksport og import er der et netværk, hvor du kan trække på netop den i de 17 TIC centre, der ved mest om det marked, du er interesseret i.

Ring og spørg. Du sætter dagsordenen. Det koster ikke noget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen