Del : SMS

Opgaven, der aldrig bliver rutine

ledere
Vibeke Skytte, Lederne

For mange ledere hører dét at skulle afskedige en medarbejder til blandt de sværeste ledelsesopgaver. Kodeordene er grundig forberedelse og træning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er nok de færreste, der forbinder en opsigelse med noget godt og positivt. Derfor undrer det mig, hver gang jeg hører det ofte brugte begreb »den gode opsigelse«. Man kan vel mere tale om »den respektfulde opsigelse«.

Respektfuldt er f.eks. at give en opsigelse face-to-face, og det sker faktisk i langt de fleste tilfælde, når en leder på en dansk virksomhed bliver opsagt. En ny undersøgelse fra Lederne og analyseinstituttet YouGov, som blev offentliggjort i slutningen af 2014, viser nemlig, at 81 pct. af lederne fik den seneste opsigelse på et møde, hvor én eller flere overordnede chefer samt eventuelt HR-afdelingen deltog. Og det er da også min fornemmelse, at de fleste ledere gør det på den samme respektfulde måde, når de er nødt til at sige farvel til en medarbejder, men der er desværre helt sikkert også ledere, som ikke er i stand til at håndtere opgaven.

Skytte

At afskedige en medarbejder er én af de ledelsesopgaver, jeg vil kategorisere som én af de sværeste, og derfor må og vil denne type af samtaler aldrig blive en rutine. En afskedigelse skal håndteres ordentligt og professionelt, så hverken medarbejderen, lederen eller virksomheden lider unødig skade.

Det er følelsesmæssigt krævende at opsige en medarbejder, og man skal forberede sig grundigt hver gang. Der vil altid være en første gang, hvor hjertet banker, munden bliver tør, og ordene måske ikke helt falder, som man havde planlagt. Men det er og bliver en ledelsesopgave, der skal håndteres på bedst mulige måde.

Jeg har selv igennem årene været i den situation at skulle opsige medarbejdere, og hver eneste gang har det været noget, som jeg har forberedt med største omhu. Juraen er, hvad den er, men det har altid været selve samtalen, der har været udfordringen, og det er det formentlig for de fleste. For selv om vi som ledere er nok så forberedte og forsøger at holde hovedet koldt, er det aldrig til at vide, hvordan beskeden bliver modtaget, og hvordan medarbejderen efterfølgende reagerer.

ASIA-EQUITYMARKETS/BLOCKS

Der, hvor det har givet mig mest læring, har været, når jeg har trænet samtalen som rollespil, og hvor min modspiller har bragt forskellige former for reaktioner og følelser i spil. Det har givet en meget konkret træning, der helt tydeligt har vist, hvor jeg har været svag. Træningen har ikke betydet, at jeg er mester i disciplinen, for det er vist ikke en titel, som findes inden for denne type af samtaler. Men som i alle andre discipliner, gør træning en forskel.

Det handler om at gennemføre et professionelt og respektfuldt forløb, hvor den opsagte medarbejder føler sig anstændigt behandlet, og lederen efterfølgende kan se sig selv og de øvrige ansatte i øjnene. De rigtige budskaber skal kommunikeres på de rigtige tidspunkter, og det kan være lettere sagt end gjort, mener flere ledere. I en undersøgelse, som Lederne foretog tilbage i 2012, tilkendegav nemlig flere end hver fjerde leder – 27 pct. - at det i høj/meget høj grad er en kommunikativ udfordring at gennemføre opsigelser.

arbejdskraft

Så kodeordene for at gennemføre en opsigelse på en respektfuld måde må være fokus på kommunikation og træning af samtaler, og hellere én gang for meget end én for lidt. Medarbejdere vil altid huske den måde, de bliver opsagt på, og selv om situationen er ubehagelig, vil det altid være positivt, hvis lederen bliver husket for, at forløbet var ordentligt og professionelt gennemført.

De ledere, der eksekverer afskedigelser, risikerer selv at blive afskediget. Derfor er det – også i denne sammenhæng – en god rettesnor at behandle andre, som man selv ønsker at blive behandlet.

17busPix-Pernille Græsdal B.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere