Del : SMS
Berlingske Business

Omsætning sakker bagud i danske virksomheder

Graf

Hovedparten af dansk erhvervsliv sælger og omsætter betydeligt mindre end for et par år siden, viser ny analyse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Langt de fleste danske virksomheder, hvad enten det handler om den lille butik og restaurant, eller den store koncern og eksportvirksomhed, sælger og omsætter stadig betydeligt mindre end tilfældet var for tre år siden, da den økonomiske krise for alvor begyndte at blusse op.

Hårdest ramt er dog de store bygge- og anlægsfag, som beskæftiger op mod 150.000 personer, og som i dag har en omsætningen, der er hele 30 procent lavere end på toppen. Men dansk industri har også stadig et uhyre stort efterslæb i omsætning på hele 20 procent, før de når samme høje niveau, som før krisen startede.

Det viser tal fra Danmarks Statistik, som interesseorganisationen Dansk Erhverv har regnet på, og Bo Sandberg, der er skattepolitisk chef hos Dansk Erhverv, siger da også, at erhvervslivet langtfra har rejst sig fra krisens støv og ulykker endnu.

- Det kommer til at tage mange år. På enkelte områder, eksempelvis industrien, er det spørgsmålet, om det nogensinde vil ske, fordi stadig mere produktion flyttes ud af landet. Men ellers skyldes den store nedgang i omsætningen inden for handel, der omfatter alle butikker og al engroshandel, at danskerne bruger færre penge. Samtidig er der de senere år sket et skifte i forbruget væk fra luksus og over mod discount, siger Bo Sandberg.

Byggebranchen, som er den hårdest ramte sektor, havde dog også en helt unormal stor omsætning lige før krisen brød ud. Dengang stod Danmark med det største bygge- og boligboom i nyere tid. Så her er det måske mere salget dengang, der var unormalt stort, end det nu er unormalt lavt.

- Men byggebranchen har igen fremgang og har over det sidste år haft en fremgang i omsætningen på omkring ti procent, siger Bo Sandberg.

Hoteller hårdt ramt

Horesta, der organiserer Hoteller og restauranter, oplyser, at det hos dem især er hoteller, som tager mod overnattende turister, der er hårdt ramt. Derimod klarer restauranter som helhed sig nogenlunde, eftersom danskerne stort set spiser lige så meget ude, som de gjorde før krisen brød ud.

Hos Dansk Transport og Logistik peger erhvervspolitisk chef Ove Holm på, at de stigende oliepriser er en vigtig forklaring på den stigende omsætning, der ses hos dem.

- Noget af fremgangen skyldes højere omkostninger. Men rent faktisk har vi også set, at trafikken af lastbiler over Storebæltsbroen i juli i år kom op på 94.000. Det er samme niveau, som sidst dansk økonomi toppede i 2008, og pænt mere end i sommeren 2009, hvor der kun kørte 85.500 lastbiler over Storebæltsbroen om måneden, siger Ove Holm.

Han tilføjer, at trafikken af lastbiler over Storebæltsbroen er en ret sikker og ledende indikator for, hvordan det går i dansk økonomi, fordi økonomisk aktivitet som hovedregel starter med indkøb af råvarer eller andet, som skal transporteres fra et sted til et andet. På det sidste er der godt nok kommet en del tegn ude og hjemme på, at aktiviteten i dansk og international økonomi er på vej ned.

- Men vi håber indtil videre på, at det mere er en finansiel uro end en ny økonomisk krise. Så vi venter stadig en mindre fremgang i omsætningen i transportbranchen resten af året, siger Ove Holm.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere