Del : SMS
Berlingske Business

Omdømmet er afgørende

Virksomhedens omdømme

Public Relations er blevet en afgørende disciplin for mange virksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et omdiskuteret spørgsmål omkring en virksomheds omdømme er, om det er indtjeningen eller omdømmet, der kommer først – hønen eller ægget. Tænk på Legos relative lave omdømme i 2004/05, hvor pengene fossede ud af kassen. Så snart indtjeningen kom tilbage på sporet, så kom omdømmet det også, eller var det omvendt?

En virksomheds omdømme udgør i dag en væsentlig del af de fleste virksomheders værdi. Tænk bare på Google, Coca Cola, Danske Bank, Lego eller Superbest – der nu skifter navn på grund af et ringe omdømme. Derfor er Public Relations blevet en afgørende disciplin for mange virksomheder. Der har længe manglet en grundlæggende, eftertænksom bog om dette emne, men her er den.

Succes bygger på omdømme

Enhver virksomhed, offentlig som privat, bygger sin overlevelse og succes på én grundlæggende ting: nemlig sit omdømme. Det er forfatter Kresten Schultz Jørgensens udgangspunkt for hans bog om virksomhedens omdømme. Kresten Schultz Jørgensen er stifter og daglig leder af kommunikationshuset LEAD Agency.

Bogen er bygget op omkring beskrivelser af faget Public Relations, en beskrivelse af i hvilken kontekst Public Relations virker, nogle konkrete værktøjer samt en perspektivering af emnet.

25BUS64844829pr.jpg

Faget Public Relation er ifølge forfatteren ikke længere kun et spørgsmål om at komme i avisen. Det centrale er at påvirke alle de relationer, som er vigtige for virksomheden, så som relationer til kunder, politikere, medier, medarbejdere, borgere, leverandører etc. Et andet karakteristika for faget Public Relation er tidsdimensionen. »Det tager 20 år at opbygge et omdømme og fem minutter at ødelægge det igen,« siger Warren Buffet, amerikansk investor guru og filantrop.

Public Relations virker både i virksomhedens interne og eksterne relationer. De eksterne relationer, eller samfundsperspektivet som Kresten Schultz Jørgensen kalder det, omhandler, hvordan virksomheden forholder sig til politiske individer, som for eksempel forbrugeren, issues i offentligheden som skat, nye medier med videre. Det er forståelsen af omverden og evnen til at omsætte den til handling, der giver en virksomhed et godt omdømme og dermed en konkurrencefordel. Det samme gælder for de interne Public Relations omkring struktur og kultur.

PR-værktøjer

Bogen beskriver også de vigtigste værktøjer i Public Relations. Strategiværktøjet gør Public Relations til en ledelsesdisciplin, som sikrer opbakning og ser ud over den daglige omtale i medierne. Issues management, krisekommunikation, Public Affairs, mediererelationer og Public Relations management er alle værktøjer, som er velbeskrevet i bogen.

Interessante cases

Bogen anviser en model, PR-paradigmet, der opsummerer PR-specialistens nødvendige kompetenceområder. Helt centralt er forståelsen af disciplinerne samfund, kommunikation og organisation. Her viser bogen sin styrke i at indtænke teorier fra andre tætliggende discipliner og koble disse til Public Relations, som netop er kendetegnet ved mangel på teori. Endvidere beskriver modellen de mange konkrete værktøjer som en Public Relations-specialist skal besidde, som beskrevet i kapitlerne om værktøjer.

Bogen har mange gode cases. Danske Banks kampagne New standards, Jyske Bank og skatten, DONG’s arbejde med Public Relations, Se og Hør-skandalen og mange flere. Disse cases er med til at gøre bogen interessant og forståelig.

Bogens målgruppe er først og fremmest alle der beskæftiger sig med strategisk kommunikation, pressehåndtering, stakeholdermanagement, intern kommunikation, politik og lignende. Endvidere vil mange beslutningstagere i virksomheder, organisationer og offentlige institutioner have glæde af bogen.

PR

Bogen er let læselig og underholdende, men samtidigt også udfordrende. De 292 sider giver et godt og bredt fundament for at forstå dette komplicerede tema. Der er dog en del gentagelser og opsummereringer. Jeg ved ikke, om det er for at forstærke budskabet eller for at holde læseren i hånden, men jeg synes, at det virker uhensigtsmæssigt.

Fem indsatsområder

I bogens sidste kapitel – efterskrift – kommer forfatteren med forslag til fem særlige indsatser, der skal styrke Public Relations i Danmark.

Mest spændende er den etiske dimension. Vi kender alle til historier om manipulation af medierne af en spindoktor, som det (måske) skete i Helle Thornings skattesag. Forfatteren lægger op til, at der i 2020 vil være endnu mere klare etiske retningslinjer for Public Relations- branchen. Det ville have været interessant, hvis forfatteren var kommet med en klar anbefaling til disse retningslinjer. Hvis branchen Public Relations skal tage sin egen medicin og løfte sig ud af sit mindre gode omdømme, bør det ikke vente til 2020.

Bogen kan både anvendes som inspiration til alle, der har en tilknytning til Public Relations- branchen og som et opslagsværk for praktikere. Balancen mellem disse to anvendelsesmuligheder fungerer godt i bogen. Jeg tror, at det er en bog, som mange har ventet på.

I spørgsmålet om hønen og ægget er bogens svar, at det ikke er så vigtigt, hvad der kom først, men at der er en klar sammenhæng, og at det er resultatet, der tæller.

God læselyst.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere