Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Om saglig og usaglig opsigelse af ansatte

En sådan godtgørelse kan udgøre indtil seks måneders løn og fastsættes under hensyn til funktionærens

ansættelsesanciennitet og sagens øvrige omstændigheder.



Ancienniteten er altså ikke i sig selv afgørende,

men en væsentlig indikator på om godtgørelsen bliver lav eller høj.



En medarbejder, der har været

i virksomheden et par år og er fyldt 30 år, vil typisk få en godtgørelse mellem en og 11/2 måneds løn,

mens en medarbejder med f.eks. 30 års anciennitet vil kunne nærme sig en godtgørelse på fem til seks måneders

løn.



Det, der er afgørende for, om en medarbejder kan få en godtgørelse, er som sagt, om opsigelsen

er rimelig begrundet - enten i medarbejderens eller i virksomhedens forhold.



De forhold som f.eks. kan være en rimelig

begrundelse i medarbejderens forhold kan være samarbejds- og tillidsproblemer, uegnethed, længerevarende sygdom, eller

der kan være tale om misligholdelse.



Som hovedregel kræves der i disse situationer, at virksomheden skal have advaret

og gjort medarbejderen opmærksom på problemerne og at konsekvensen kan være en opsigelse.



Rimelige opsigelser

begrundet i virksomhedens forhold kan være rationaliseringer, indskrænkning, omstrukturering og besparelser, hvor det i

de fleste tilfælde vil være et forholdsvis frit valg for, hvilken medarbejder virksomheden ønsker at opsige.











Rimelig

eller ej

Der er netop i Ugeskrift for Retsvæsen offentliggjort en ny højesteretsdom, der tager stilling til, hvilket eksakt

tidspunkt, der skal anvendes, når det skal vurderes, om en opsigelse er rimelig eller ej.



Det slås af Højesteret

fast, at rimelighedskravet skal vurderes ud fra forholdene på selve opsigelsestidspunktet og ikke på et andet tidspunkt, som

eksempelvis kunne være i perioden mens opsigelsesvarslet løber eller tidspunktet for opsigelsesvarslets udløb.

Det er jo sammenfaldende med det tidspunkt, hvor ansættelsesforholdet først reelt ophører.



Der var i højesteretssagen

tale om, at en medarbejder blev ansat i en deltidsstilling som sekretær i en entreprenørvirksomhed.



Sekretæren

overtog på et tidspunkt også receptionsarbejdet og kom på fuld tid. Herefter blev hun opsagt med henvisning til

"den nuværende beskæftigelsessituation samt den forventede manglende sagstilgang.

Opsagde stillingen

En

anden deltidsansat receptionist opsagde sin stilling måneden efter, at sekretæren var blevet opsagt, og et par måneder

efter blev der ansat en ny fuldtids receptionist. På det tidspunkt, hvor den nye receptionist blev ansat, og hvor hun startede

sit arbejde, var den opsagte sekretær fortsat ansat.



Den opsagte sekretær erkendte, at der på selve opsigelsestidspunktet

var en saglig grund til opsigelsen.



Hun og hendes fagforening HK mente derimod, at virksomhedens undladelse af at tilbyde hende

den stilling som receptionist, der var blevet ledig, medførte, at opsigelsen af hende, som følge af de efterfølgende

forhold, var blevet urimelig, og at hun derfor have krav på en godtgørelse. Det var Højesteret altså ikke

enig i, og derfor blev entreprenørvirksomheden frifundet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen