Berlingske Business
LIVE
15:14 USA: Positiv åbning i vente

Offentlige indkøbere går efter trygheden

Offentlige indkøbere er alt for tryghedssøgende. De går efter det sikre og går dermed ofte glip af det store

videnpotentiale, der ligger i de små og mellemstore virksomheder.


Det erkendte næstformanden i de offentlige indkøberes

organisation - IKA -og indkøbschef i Hvidovre Kommune, Jens Vejgaard, på IKA årskonference, som blev afviklet tirsdag

og onsdag i Vingstedcentret.


Når de offentlige indkøbere primært går efter trygheden, og når det

er de helt store, der kan levere denne tryghed, hjælper det ikke så meget, at der i Danmark findes over 200.000 virksomheder

med mellem én og 10 mio. kr. i omsætning. De har ifølge administrerende direktør i Dansk Handel & Service,

Søren B. Henriksen, ikke en Kinamands chance for at være med i udbuddene.


- De små og mellemstore virksomheder

har ikke en jordisk chance for at få tid og ekspertise til at gennemgå udbudsmaterialet; men hvis der kan skabes netværk

mellem dem og de offentlige indkøbere, vil det være en fordel for begge parter. For hvis SMV''''erne opgiver at byde ind

på de offentlige opgaver, går den danske erhvervsstruktur i stykker. Det er jo i virkeligheden de offentlige indkøbere,

der sidder på vækstpotentialet, men deres strategi og holdning er ikke klar, siger Søren B. Henriksen.


Men

faktisk indgår et tættere samarbejde med leverandørerne i indkøbernes strategi. Det er en af grundene til,

at man vil nøjes med færre leverandører. Til gengæld vil man nemlig have et betydeligt tættere samarbejde

med de tilbageværende leverandører.



Cosourcing

På årskonferencen blev der arbejdet med workshops

i både outsourcing og insourcing, men dertil også med baggrund i et helt nyt begreb: Cosourcing.


Det nye begreb går

ud på at skabe tætte relationer mellem indkøberen og leverandøren med henblik på at udnytte hinandens

kernekompetencer optimalt.


Søren B. Henriksen har taget begrebet til sig:


- Det er et godt udtryk, som passer godt

sammen med den kendsgerning, at SMV''''ernes hverdag har ændret sig radikalt. Og ændringerne har intet med teknologi at gøre

men derimod med tænkemåde.


- SMV''''erne lever i helt nye kunderelationer, hvor individualismen er i højsædet,

og hvor reaktionerne fra kunderne kommer lynhurtigt. Man kunne spørge de offentlige indkøbere: Har I en kunde, der reagerer

lynhurtigt på, hvad I gør? Offentlige indkøbere må have en holdning og ikke bare følge efter de andre.


Administrerende

direktør Bjarne Hennemann, Zealand Care, mener ikke, at individualiteten eller den hurtigt reagerende kunde er nået til

den offentlige sektor.


- Det er ikke ham i kørestolen, der bestemmer, hvad der skal købes, siger Bjarne Hennemann,

der om nogen kender samspillet mellem offentlige og private interesser. Han har så at sige cosourcing tæt inde på

livet hver dag. Hans virksomhed, Zealand Care, er nemlig et af de få offentlig/privat-ejede virksomheder i Danmark. Offentlige

interesser ejer 33 pct. af virksomheder.


- Der er et kæmpepotentiale af viden i den offentlige sektor, og den er mange

penge værd for de private virksomheder. Og der er efter min opfattelse et stort marked for at etablere delejede selskaber mellem

det offentlige og private; men det kræver, at man har stor respekt for hinandens kompetencer, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen