Del : SMS
Berlingske Business

Økonomisk doping

Pia Fuglsang Bach
Pia Fuglsang Bach

Usund business i fodboldverdenen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Inter-angriberen Mario Balotelli, der optræder på ugens forside, er lagt for had af både holdkammerater og fans, men det er en ganske anden historie, vi har på hjerte i ugens magasin.

I morgen aften afgøres årets største europæiske fodboldkamp, Champion League-finalen mellem italienske Inter Milan og tyske Bayern München, men det er ikke alene en kamp om magt, ære og milliarder. Det er også en kamp mellem to forskellige tilgange til det at drive fodboldklub.

FC Internazional Milano har på tre år tabt 3,7 mia. kr., hvoraf hovedparten bæres af ejeren, oliebaronen Massimo Moratti. Han er langt fra den eneste rigmand med fodbold på hjernen og vilje til at investere enorme beløb i drømmen om verdens bedste fodboldhold. Resultatet og problemet er, at hovedparten af storklubberne slæber rundt på en tung gæld og dermed er dybt afhængige af rigmændenes fortsatte velvilje frem for deres evne til at skabe sunde forretninger.

UEFA forsøger i øjeblikket at gennemføre nye regler, der skal sætte en stopper for økonomisk doping, men fodboldorganisationen er konstant udsat for truslen om, at de største klubber vil danne deres egen liga. Det bliver dog næppe med finaleklubben Bayern München, der har en kedelig multiejerstruktur og leverer noget så kedeligt som overskud.

Læs om rigmændene og topfodbolden i Berlingske Nyhedsmagasin 21. maj

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere