Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Øget rådgivning skal stoppe konkurs-boom

Som direktør for Salling Udviklingsråd befinder Morten Østergaard sig nærmest i orkanens øje, hvad angår

trængslerne for den hjemlige møbelindustri. Antallet af konkurser og betalingsstandsninger er vokset dramatisk i regionen

siden 1999, og det er ikke mindst gået ud over træ- og møbelindustrien, som er Sallings vigtigste branche.


Som

direktør og erhvervschef er det Morten Østergaards opgave at skabe erhvervsmæssig udvikling -ikke afvikling. Den

opgave har han reelt haft, siden han som nyuddannet cand.oecon. fra Århus Universitet i 1971 blev ansat som økonomisk

sagsbehandler i Egnsudviklingsdirektoratet i Silkeborg.



"Skurken"

Overordnet er "skurken" i den aktuelle

situation den stigende internationale konkurrence, som i særlig grad har ramt fyrretræsproducenterne. De presses mere

og mere af især Østeuropa.


Indadtil i situationen er "skurken" til gengæld manglende ledelsesmæssige ressourcer,

vurderer Morten Østergaard.


Han inddeler selv møbelvirksomhederne i tre kategorier:


l De store, som fremstiller

og sælger møbler i eget navn.


l De mellemstore, der ikke markedsfører sig i eget navn, men lader salget gå

via grossister og agenter.


l De små, som er rene underleverandører kombineret med nicheproduktion.









De

mellemstore

Det er først og fremmest blandt de mellemstore, de økonomiske trængsler har meldt sig.


- Det afgørende

problem er, at mange af disse virksomheder ejes og drives af håndværkere, som ikke har interesseret sig tilstrækkeligt

for virksomhedsledelse. De har gradvist kastet sig over møbelproduktion i tider, hvor det ikke gik så stærkt inden

for byggeriet. I en lang periode var det nok at være dygtig til at producere. Agenter og grossister varetog salget. Men det

er ikke længere nok kun at være god til at producere. De store tyske kæder har forlængst overtaget polske

møbelfabrikker, som de danske producenter slet ikke kan hamle op med prismæssigt. Derfor er det blevet så nødvendigt,

at der ofres mere opmærksomhed på ledelsen, siger Morten Østergaard, som selv vurderer professionelle bestyrelser

som en hurtig og billig vej til at få en professionel sparringspartner ind i virksomheden.



"Kloge hoveder"

-

Desværre er der fortsat mange, der vægrer sig ved at lukke "fremmede kloge hoveder" ind i deres virksomhed.

Netop en professionel sparringspartner er dét, der kan gøre forskellen på en lukning og en overlevelse med vækst,

tilføjer Morten Østergaard.


Han er erhvervschef for hele Salling-området, og det vil sige tre kommuner: Spøttrup,

Sundsøre og Sallingsund. Der er tilsammen ca. 20.000 indbyggere i området.


Uanset hvornår de internationale

konjunkturer vender - og Morten Østergaard tilhører ikke den skole, der forventer et snarligt opsving allerede i 2002

- er det af stor betydning, at virksomhederne søger rådgivning hellere i dag end i morgen.



Mange muligheder

Mulighederne

for billig grænsende til gratis rådgivning er mange i dagens erhvervsfremmeapparat, anfører han.


- Da jeg

i sin tid startede i Egnsudviklingsdirektoratet, var der jo så godt som ingen rådgivningsmuligheder. Da måtte iværksætterne

lære tingene "the hard way". I dag er det ufatteligt nemt at starte selv, men jeg vil godt tilføje, at det

selvfølgelig er lige så let at gå nedenom og hjem, hvis man ikke har gjort sit hjemmearbejde ordentligt, pointerer

Morten Østergaard.



Tæt kontakt

Hos Salling Udviklingsråd forsøger man derfor at holde meget tæt

kontakt til egnens pengeinstitutter, advokater og revisorer. Målet er, at de altid skal henvise en iværksætter til

udviklingsrådet.


- Vi har til en start mulighed for at yde alle 16 timers gratis rådgivning i forbindelse med opstarten,

og det benytter langt de fleste sig heldigvis af. Mange undervurderer nemlig, hvor svært det er at drive en virksomhed. Den

indledende rådgivning handler i høj grad om i samarbejde med revisoren at opstille realistiske budgetter, vi efterfølgende

kan præsentere det enkelte pengeinstitut for. Rådgivningen er helt klart med til at sikre en højere overlevelsesrate.

Det kan vi se rent statistisk, forklarer direktøren.


Alene i Salling-området er der hver uge én til to iværksættere,

der kaster sig ud i kunsten at drive egen virksomhed.


For Morten Østergaard og Salling Udviklingsråd hedder udfordringen rådgivning

på alle planer.


De overordnede, internationale konjunkturudsving kan den enkelte virksomhed ikke stille meget op overfor,

men enhver skal gøre sig klart, mener han, at der ved hvert konjunkturudsving opstår en ny situation, den enkelte skal

forholde sig til.



Nye udfordringer

- Man må for alt i verden ikke læne sig tilbage og vente på bedre tider, for

man kan være sikker på, at en ny konjunkturfremgang byder på nye udfordringer. Her er det altså vigtigt, at

den enkelte virksomhedsejer gør sig meget klart, hvad han selv kan og i særdeleshed, hvad han ikke kan. Det er her den

eksterne rådgivning kommer ind i billedet.


- Vi har i Danmark en så bred palet af rådgivning med tilskudsmuligheder, at

det vil være tåbeligt ikke at gøre brug af dem, fastslår Morten Østergaard, som bl.a. nævner

"Chef til leje" ordningen og mulighederne for at få 50 pct. tilskud til konsulenter, der skal hjælpe virksomheden

over en vækstbarriere, hvad enten der er behov for hjælp til markedsføring, design, markedsudvikling, medarbejderuddannelse

eller noget femte.


- Det korte af det lange er, at bedre konjunkturer ikke i sig selv kan hjælpe de fleste. Det kan mere

fokus på ledelsen af virksomheden til gengæld, tilføjer direktøren, som ikke lider af sortsyn trods det

stigende antal konkurser og betalingsstandsninger.


Det er nemlig, hævder han, ved at gå op for mange virksomheder,

at de er nødt til at hente hjælp, hvis de på længere sigt skal overleve.



Overtegnede kurser

Bl.a.

har Salling Udviklingsråd det seneste år oplevet, at kurser har været overtegnede. Tidligere var det et særsyn.


Selv

bestræber Morten Østergaard sig på at komme så meget ud i marken som muligt.


- Det er ikke mindst under

virksomhedsbesøg, vi kan få et tidligt indtryk af, om skoen trykker et bestemt sted, og jo før, vi kommer i gang

med en indsats, jo større er chancen for, at vi kan vende udviklingen, forklarer han.


Udviklingsrådet samarbejder

med en bred vifte af konsulenter. De bedste karakteriserer han sådan:


- Det er typisk folk sidst i 50''''erne med såvel

national som international erfaring fra større virksomheder - vel at mærke praktisk erfaring. Det er folk med hår

på brystet, som formår at indgyde tillid og holde tingene på jorden.


Morten Østergaard har ikke personligt

haft iværksætterdrømme.


- Hvis ikke jeg var havnet inden for rådgivning, var jeg nok endt som revisor,

lyder hans gæt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen