Del : SMS
Berlingske Business

Øgenavne til chefen er ikke acceptabelt

pil-sladder

Dilemma. Selv om man er leder i en virksomhed med en uformel omgangstone med højt til loftet, skal man straks gribe ind, hvis medarbejderne begynder at bruge et øgenavn om en. I modsat fald kan det blive svært at lede medarbejderne, lyder rådet i Ugens Dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Hvad så der Holisme-Hans, skal vi snart i gang med den nye strategi?” Du er teamleder i salgsafdelingen i et forsikringsselskab, og efter kun to måneder i jobbet, har du allerede fået et øgenavn, nemlig Holisme-Hans.

Du kan godt se humoren i det, og da du også har talt en del om ’det hele menneske’, work-life-balance og ’nej til stress’, er øgenavnet måske ikke helt ved siden af.

Men vil brug af øgenavn ikke kunne undergrave lederens autoritet? Dét er spørgsmålet i den nyeste udgave af Ugens Dilemma på Businness.dk

”Man skal få det stoppet med det samme. For det kan hurtigt brede sig i hele virksomheden. Og et øgenavn – uanset om det er kærligt eller venligt ment – kan hurtigt koste på respektkontoen og skade lederens relation til medarbejderne. Jeg anbefaler derfor løsning 5, hvor lederen tager fat i den medarbejder, som er begyndt at bruge øgenavnet, når han sender mails. Det er vigtigt, at gøre det helt klart, at dette ikke er acceptabelt,” siger ledelsesrådgiver Nikoline Meyer fra Lederne.

Ifølge rådgiveren handler det dybest set om roller og relationen lederen og medarbejderne imellem.

”Det går ikke ud på at skabe distance til medarbejderne. Men det går bare ikke med en sådan kollegial tone, hvor man bruger øgenavne. For der er nu engang forskel på at være leder og medarbejder, og hvis denne forskel bliver udvisket, kan det blive rigtig svært den dag, lederen skal tage en svær samtale eller måske ligefrem afskedige en medarbejder. Det er vigtigt – og til alles bedste – at der er klare roller på arbejdspladsen,” pointerer Nikoline Meyer, som til daglig rådgiver om ledelsesmæssige problemstillinger og dilemmaer.

”Jeg hæfter mig ved, at virksomheden, det foregår i, har en kultur med bordfodbold, Facebook og fredagsbar. Og det er der absolut intet galt i. Men der er også en grænse for, hvor uformel relationen mellem leder og medarbejder skal være. I sidste ende kan det skabe megen usikkerhed blandt medarbejderne, som ikke ved, hvor de har deres chef. Især hvis det begynder at gå ned ad bakke for virksomheden,” tilføjer Nikoline Meyer.

Hun er bestemt ikke tilhænger af løsning 4, som går ud på at give medarbejderne øgenavne.

”På samme måde er det heller ikke i orden, at lederen giver medarbejderne øgenavne. Det kan måske virke morsomt, men i realiteten er det nedladende. Hvis en leder gør dette, er det kun med til at skabe unødvendig stor opmærksomhed på det magtforhold, som er mellem chefer og medarbejdere. Det gælder om at have en sober dialog – det er det, der i længden skaber et godt arbejdsmiljø,” siger Nikoline Meyer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere