Berlingske Business
LIVE
15:31 Amerikansk aktiemarked åbner med stigninger

Nye regler om europæisk design

Da der er tale om en forordning, er den direkte og umiddelbar anvendelig i hele Europa, dvs. også i Danmark. En forordning skal modsat et EF-direktiv ikke først implementeres af de enkelte medlemslande, dvs. omskrives til national ret.

Forordningen medfører en mulighed for at lade et design registrere med gyldighed overalt i EU. Registreringen vil kunne foregå

ved Harmoniseringskontoret i Alicante i Spanien, som er hele EU''s "patent- og varemærkestyrelse".









Forordning

og love

Det gode ved forordningen er, at dens indhold er ganske svarende til den danske designlov, som trådte i kraft den 1.

oktober 2001, og blev indført på baggrund af et EF-direktiv. Designloven, som for øvrigt afløste den gamle

mønsterlov, giver adgang til at opnå retsbeskyttelse i 25 år. Registreringen foretages i Patent- og Varemærkestyrelsen

og giver kun retsbeskyttelse i Danmark, men ikke i de andre medlemslande. Med den nye EF-forordning gives der nu mulighed for at lade

et design registrere med gyldighed overalt i EU.


Problemet er blot, at forordningen er så ny, at Harmoniseringskontoret

i Alicante endnu ikke er forberedt til at modtage ansøgninger om registrering. De praktiske foranstaltninger, der skal træffes,

er endnu ikke afsluttet, hvorfor en egentlig registrering forventes tidligst at kunne ske i 2003. Imidlertid åbner forordningen

allerede nu op for den uregistrerede designbeskyttelse, som er en fælles europæisk, kortvarig og formløs retsbeskyttelse

af design. Retsværnet minder på den vis om den ophavsretlige beskyttelse på grund af sin formløshed. Ophavsværker

som litteratur og musik bliver ikke registreret nogen steder. En forudsætning for at opnå retsbeskyttelse er, at der er

tale om et produkts design, dvs. et produkts udseende, som er bestemt af de særlige træk ved selve produktet eller dets

udsmykning. Ved produkter forstås industrielt eller håndværksmæssigt fremstillede artikler, samt emballage,

udstyr m.m. Endvidere skal designet være nyt og have individuel karakter.


Retten til det uregistrerede design opstår,

når designet gøres offentligt tilgængeligt, dvs. at det er blevet bekendtgjort, udstillet, benyttet kommercielt

eller på anden måde blevet kendt af den relevante fagkreds i EU. Derved stilles ikke krav om udbredelse i hele EU-fællesskabet.

Den relevante fagkreds kan være fagkredsen i en enkelt medlemsstat eller dele heraf. Beskyttelsesretten varer imidlertid alene

i tre år, regnet fra den dato, hvor designet først blev offentliggjort inden for EU. Dermed får bestemmelsen hovedsagligt

relevans for producenter af modevarer og sæsonvarer, som f.eks. indenfor beklædningsindustrien, der har en relativ kort

levetid.


Der er ingen mulighed for at forlænge rettigheden, ej heller gennem registrering, når de tre år er

gået. Imidlertid har designeren en 12 måneders "nyhedsskånefrist" for at se, om det nye design slår

an og til at afgøre, om han vil køre videre med et uregistreret design i yderligere to år eller registrere designet

- foreløbigt nationalt - og få maksimalt 25 års beskyttelse. Som ved ophavsrettigheder giver det nye uregistrerede EF-design

beskyttelse mod kopiering. Retten kan beskyttes mod krænkelser ved forbud, og der kan ligeledes kræves erstatning. Tvistigheder vedrørende

krænkelser af det uregistrerede EF-design skal føres ved de såkaldte EF-designdomstole. For Danmarks vedkommende

er det Sø- og Handelsretten i København i første instans og Højesteret i anden instans. Som ved ophavsretlige

tvistigheder vil sager om EF-designet oftest handle om, hvorvidt der er sket en kopiering eller om der er tale om en tilfældig dobbeltfrembringelse,

dvs. et tilfælde, hvor to designere uafhængig af hinanden har frembragt samme design.


Med det uregistrerede EF-design

vil retssager ikke kunne undgås, men ikke desto mindre er retstilstanden for designere og producenter blevet forbedret væsentligt

gennem den nye beskyttelsestype i Danmark og de øvrige medlemslande.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen