Del : SMS
Berlingske Business

Nye øjne på lederjobbet

Leder
Leder med et HUD-display.

Danske unge er nordiske mestre i begejstring for ledelse. Det er vigtigt, at virksomhederne udnytter de unges lyst til ledelse og tør satse på et frisk pust frem for erfaring.

Artiklen fortsætter under annoncen

For et par uger siden landede en ny undersøgelse »Hur unga ser på chefskap« fra Ledernes svenske søsterorganisation Ledarna på mit bord. I undersøgelsen, der er foretaget af YouGov, er flere end 1.000 unge mellem 18 og 35 år fra hvert af de skandinaviske lande blevet spurgt om deres syn på ledere og ledelse. Det er ganske interessant læsning. Bl.a. viser det sig, at hvis man sammenligner på tværs af landene, er danske unge mest positive indstillede over for ordene leder og ledere i almindelighed. I Danmark er 51 pct. af de adspurgte positive over for ledere, og det er flere end i Sverige, Norge og Finland. Og særligt positivt set med danske øjne er det, at hele 68 pct. af de danske respondenter selv har et ønske om at blive leder.

Det kommer ikke bag på mig, at der i Danmark er stor interesse for ledelse blandt de 18- til 35-årige. I Lederne har vi de seneste år kunnet se et stigende antal medlemmer i denne aldersgruppe, og flere af dem har faktisk flere års erfaring med ledelse med i bagagen trods en relativt ung alder. Ønsket om at være leder og interessen for ledelse tror jeg kan relateres til, at der er kommet et øget fokus på ledere og ledelse samt betydningen af god ledelse i medierne. For nogen er det måske debatter og input via uddannelse, der har skabt interessen. Og så er der også rigtig mange unge, som qua studiejob og fritidsliv i en meget ung alder har taget ansvar og lederrollen til sig. De er gået forrest og har været et samlingspunkt for det eller de team, de har været en del af. At de har påtaget sig lederrollen har formentlig været ud fra et ønske om at få ting til at ske og få medindflydelse. Og har de haft succes med dette som unge, er kimen til en fremtidig lederkarriere lagt.

Det skal vi udnytte i virksomhederne. Vi skal være med til at sikre, at de unge med lyst til og ambitioner om ledelse også får muligheden. Det betyder, at vi skal være opmærksomme på de unge med leder-ambitioner og give støtte og træning i form af uddannelse og f.eks. mentorordninger eller sørge for, at de kommer med i talentprogrammer, som måske er etableret i virksomheden. Men det betyder også, at vi så tidligt som muligt skal tænke de unge ind, når vi rekrutterer nye ledere. Det er måske ikke altid, at vi har behov for lederen med den længste lederanciennitet, selv om det mange gange kan ligne den eneste rigtige løsning i situationen. Nye unge ledere kan i mange tilfælde være det friske pust, der kan se opgaven med nye øjne, og som måske også kan være med til udfordre både fastlåste rutiner, medarbejdere og lederkollegaer med deraf afledte positive effekter som innovation og produktivitet. Ulempen er helt klart – og af helt naturlige årsager – at en ung, ny leder ikke kan have samme livs- og arbejdslivserfaring som en erfaren og ældre – sådan vil det altid være. Man skal kravle, før man kan gå.

Tænk, hvilket potentiale der ligger i, hvis man i en periode lader en ung leder og en mere erfaren, ældre leder dele en stilling og supplere hinanden. Løsningen er nok ikke så let at implementere og vil givetvis give udfordringer i forhold til den måde, vi tænker og arbejder på i dag, men tankeeksperimentet er interessant. Det vil give erfaring til den unge leder og nye kompetencer til den erfarne leder. Den unge vil i mange tilfælde kunne levere en teoretisk ballast eller arbejdsmetode, som den erfarne leder ikke har anvendt tidligere, og omvendt kan den ældre leder bidrage med sin erfaring og tidligere anvendte ledelsesværktøjer.

Vi skal have de unge i spil. De har høje ambitioner, de har talent, og de vil gerne ledelse. Det er disse unge mennesker der skal være med til at bringe det danske samfund videre og være kommende rollemodeller. Derfor er det ganske enkelt spild af ressourcer ikke at tænke de unge ind på arbejdsmarkedet – og gerne i ledelse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere