Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ny "erfaringsfabrik" skal samle MBA-uddannelser

En splinterny "erfaringsfabrik" er tæt på realisering på Handelshøjskolen i København. CBS

CELL (Center for Executive Learning and Leadership) skal samle alle MBA- og masteruddannelserne på Handelshøjskolen.


Og

der er tale om mere end en organisationsændring. Samlingen vil byde på unikke muligheder for at samle og udveksle erfaringer

fra og mellem de studerende, som er medarbejdere i en bred vifte af danske virksomheder.


Ca. en trediedel kommer fra små

og mellemstore virksomheder, en trediedel fra store danske selskaber og den sidste trediedel fra internationale virksomheders danske

datterselskaber.


De MBA-studerende kommer på højskolen fredag eftermiddag kl. 16,30 og bliver til 21,30. Efter en

forhåbentlig god nats søvn møder de op igen lørdag morgen kl. 9,00 og slutter undervisningen ved 14,00-tiden.

Og sådan fortsætter det i 23 måneder.


Her er altså tale om mennesker med et stort engagement men også

om mennesker med mange forskellige erfaringer. Det er disse erfaringer, der skal dyrkes yderligere i den nye konstruktion.









Eksterne

relationer

- Når det gælder de små og mellemstore virksomheder stilles der i dag helt specielle krav til at opdyrke

de eksterne relationer til for eksempel revisorer, leverandører, kunder og en række andre eksterne interessenter. Medarbejderne

fra de små og mellemstore virksomheder kan på MBA-uddannelserne hente inspiration, opbygge fantastiske netværk og opsamle

den nyeste viden, siger programdirektør Hans-Henrik Hansen, som er godt tilpas med en mødeprocent over 90.


Siden

MBA-uddannelserne blev etableret for en halv snes år siden er begrebet "Livslang læring" kommet yderligere på

dagsordenen, og de studerende kommer nu i stigende grad fra virksomhederne, fordi virksomhederne kan se idéen i at lade deres

medarbejdere udveksle erfaringer og få "tanket op" i virksomhedsdrift.


Nu er gennemsnitsalderen godt 40 år,

og det siger noget om, at målgruppen er en anden end i begyndelsen, hvor handelshøjskolen primært servicerede unge

dagstuderende samt HD-studerende.


Der er siden kommet nye masteruddannelser til. Det gælder for eksempel Master of Management

Development (MMD), som primært sigter på at udvikle virksomhederne for så vidt angår organisation, strategi

og menneskelige ressourcer. På MMD uddannelsen arbejdes også med netbaserede læringsplatforme uden indhold af økonomiske

discipliner.



Behovene styrer

Forholdsvis ny er også Master of Global Electronic Management (GEM), som tager udgangspunkt

i e-business.


- Vi indretter i høj grad uddannelserne efter målgruppernes behov, som vi finder frem til via rådgivningsgrupper,

siger Hans-Henrik Hansen.


Det nyeste MBA BYG-program er udsprunget af Projekt Hus arbejdet og handler om værdiskabelse

i bygge/anlægssektoren. Uddannelsen gennemgår hele processen i et bygge- eller anlægsprojekt fra start til slut,

og der fokuseres på mulighederne for værdiskabelse.


- Denne uddannelse er netop etableret som følge af et

behov for et markant kompetenceløft hos byggeriets aktører, siger Hans-Henrik Hansen.


Bygge- og anlægssektoren

er ifølge Hans-Henrik Hansen ikke en sektor, som i særlig stor udstrækning er vant til at efteruddanne. Ikke desto

mindre er interessen for den nye MBA-uddannelse stor.


- Det skyldes formentlig for en stor del, at partnering er blevet et accepteret

begreb i byggeriet, hvor man i disse år arbejder sig væk fra nogle traditionelle mønstre. MBA-uddannelsen vil netop

være med til at bløde op mellem faggrupperne og aktørerne. Og hvis man i det danske byggeri kan blive bedre til

at arbejde sammen, vil det have en positiv nationaløkonomisk effekt bl.a. via stigende eksport, mener Hans-Henrik Hansen.


Undervisningen

på MBA BYG programmet gennemføres dels netbaseret dels på hverdage i dagtimerne, hvilket er en understregning af,

at livslang læring er begyndt at blive en naturlig del af dagsordenen i mange -også mindre - virksomheder.


Den nye

paraply over masteruddannelserne i København, CBS CELL, vil seks-syv gange om året arrangere nogle store events med hovedtemaet: Hvordan

bringer vi vores forretningsudvikling videre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen