Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Ny formand er lig med nye tider

For de 60 ansatte hos DGIs administration i Vingsted vest for Vejle var det starten på en ny epoke, da man sidste år sagde

farvel til landsformanden siden organisationens start i 1992, Leif Mikkelsen, og goddag til den nye 13 år yngre formand, Søren

Møller.



Igennem mere end 20 år havde Leif Mikkelsen udviklet sig til at være toneangivende i den danske idrætsdebat.

En engageret mand, hvis ord og meninger havde gennemslagskraft, og som havde total opbakning i baglandet.



Både hos de

ansatte og hos medlemmerne i hovedbestyrelsen.



Da så den nye formand meget hurtigt efter at være valgt viste sig

at have helt nye synspunkter på tre væsentlige områder, var der meget brug for gode forklaringer. Det var spørgsmål

som dopingkontrol, kontrol med pædofile og forholdet til rivalen, Danmarks Idræts-Forbund.



- Leif Mikkelsen fyldte

meget i organisationen med sit engagement og sin meget markante stil, siger DGIs generalsekretær Henning Brix, som i 1987 blev

ansat af Leif Mikkelsen i DDGU, og som i 1992 fulgte med over i DGI.



- Men efter formandsskiftet har vi foretaget nogle gevaldige

kolbøtter, når vi har revideret vores synspunkter på forskellige områder, og det gælder kolbøtter

både i hovedbestyrelsen og i administrationen.



- Vi har oplevet et stilskifte fra en formand, som er landmand og opdraget i

foreningslivet gennem hele sit liv, og til en formand, som er læreruddannet og har en mere boglig indgang til idrætten,

siger Henning Brix.

Fuld opbakning

- Her i Vingsted er der indtil videre ikke sket de store ændringer, for Søren

Møller har været god til grundigt at forklare over for de ansatte, hvorfor han nu mener, som han gør, og det samme

har han skullet gøre i hovedbestyrelsen, som bakkede hans forgænger op, og som nu bakker ham op.



Bl.a. har Søren

Møller i sit første år på formandsposten lagt op til en debat om organisationens fremtid.



Det er sket

igennem et debatoplæg, som deltagerne på DGIs årsmøde om en uge skal diskutere.



Blandt overskrifterne

i oplægget hedder det, at man i DGI fremover skal "tænke i opgaver og ikke i strukturer".



Netop strukturen

var vigtig, da De Danske Gymnastik- og Ungdomsforeninger og De Danske Skytte-, Gymnastik-og Idrætsforeninger blev genforenet

i DGI i 1992 efter 60 års adskillelse.



- Men nogle af de beslutninger, som blev taget i 1992, er ikke realistiske i dag,

så vil skal tilrette os de faktiske forhold ikke blot i 2002, men også udviklingen i de kommende år, siger Henning

Brix.



- Det er vigtigt for vores organisation, at den enkelte medarbejder i administrationen forstår, hvorfor og hvordan

vi skifter kurs, og i det forløbne år har det været vigtigt for os, at medarbejderne så hurtigt som muligt

er blevet informeret om ændringerne.



Bl.a. var temaet på det årlige møde i foråret mellem DGIs

hovedbestyrelse og de ansatte i administrationen de politiske holdningsskift, som er foretaget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen