Del : SMS
Berlingske Business

Ny dansk tilgang til krisehåndtering

Harlekinledelse

Seks stjerner til bogen ”Harlekinledelse”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den økonomiske krise slog hul på mange fasttømrede forestillinger om ledelse. Mange ledere var fuldstændigt ude af stand til at håndtere udfordringerne.

De færreste af dem havde tidligere haft ledelsesopgaver under en omfattende økonomisk krise. De var ikke forberedt på et scenarie, hvor kunder og likviditet forsvandt i hastigt tempo. Det er naturligt nok, når der har været medvind på cykelstien siden slutningen af 1980’erne. Den anden del af forklaringen er, at de teoretikere, de fleste læner sig op ad, reelt ikke havde værktøjer til en økonomisk nedsmeltning.

Det er nemt at overse, at de fleste ledelsesteorier ikke er helt så universelle, som de gerne vil gøre sig selv til. De er reelt afhængige af den samfundsøkonomiske kontekst, de bliver skabt i. Bogen "Harlekinledelse" skaber en ny teoretisk platform for ledelsesudfordringen i forbindelse med radikal forandring.

I bogen gennemgår forfatterne Bolette Christensen, Lars Goldschmidt og Hanne Sundin bl.a. faserne i radikal forandring og sætter fokus på, hvordan ledelsen kan agere i faserne.

Tre begreber: En stor del af bogen handler om at udvikle begrebet "Harlekinledelse", som er et forsøg på, at samle de tre hovedværktøjer "lean, robust og adræt". Det er de tre begreber, som forfatterne symboliserer med Harlekin-figuren. "Lean" kan bruges som et effektiviseringsværktøj, "robust" er et risikostyringsværktøj, og "adræt" er et innovationsværktøj.

De tre begreber står på sæt og vis i en vis modsætning til hinanden. Hvis virksomheden f.eks. har meget robusthed, kan det være svært at være helt lean og så videre.

Forfatternes budskaber, at korrekt doseret kan lederen anvende alle tre værktøjer samtidig i de forskellige faser, en radikal forandring gennemløber. Det er et spændende tankesæt, og mange bestyrelser ville formentlig ønske, at deres ledelse havde tænkt lidt mere på robusthed, mens konjunkturen gik hu hej opad.

I bogen bliver der uddelt en del kritik af specielt lean. Der er ingen tvivl om, at lean er et værdifuldt redskab, men forfatterne har fat i en vigtig pointe, når de tager afstand fra at dyrke lean som en religion. Troen på, at lean kan klare alle ledelsesmæssige udfordringer, kritiseres i bogen.

Det er også farligt, hvis ledere regner med, at de kan innovere sig ud af krisen. Innovation er afgørende for enhver virksomhed, men innovation må ikke skygge for de sunde forretningsprocesser og en fornuftig bundlinje.

Endelig peger forfatterne på værdien af risikostyring i et langt større perspektiv end som et redskab, økonomifolkene arbejder med.

Dansk synsvinkel: Sjældent har en ledelsesbog beriget mig på så mange dimensioner. Bogen er sine steder måske noget teoretisk, men det dækker over en mange facetteret indsigt i ledelse. Det er ikke en kogebog i ledelse af radikale forandringer, men et bidrag til en markant ny teoriudvikling på området. Bogen arbejder som noget nyt med en dansk/europæisk synsvinkel på forandringsledelse – et område, hvor amerikanske teoretikere ellers dominerer.

Jeg kan derfor varmt anbefale Harlekinledelse og giver den seks stjerner. Det er en af de vigtigste ledelsesbøger i de seneste år, og den er relevant for alle, der enten står midt i en radikal forandring eller bare gerne vil forberede sig på, at en radikal forandring kan indtræffe, før man selv aner det.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin 21. maj.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere