Del : SMS
Berlingske Business

Nutidens topchef holder i kun syv år

chefskifte_Business
En af årsagerne til tidens mange udskiftninger af topchefer kan være, at strategierne tegner sig klarere fem år efter finanskrisens udbrud, mener Sten Scheibye - tidligere topchef i Coloplast og nuværende formand for Novo Nordisk. Foto:

Administrerende direktører i de største danske erhvervsvirksomheder sidder på posten i en stadig kortere periode, og det afspejler, at der stilles større krav end tidligere, og at bestyrelsernes lunter er kortere.

Artiklen fortsætter under annoncen

I de 1.000 største virksomheder var der sidste år 141 CEO-skift, svarende til en gennemsnitlig levetid som topchef på godt syv år. Dette er markant kortere end tidligere. I 2011 var der 124 skift af adm. direktør og i 2010 var der kun 95 CEO-skift i de 1000 største virksomheder - svarende til en gennemsnitlig varighed på over ti år. Resultaterne fremgår af Økonomisk Ugebrevs årlige kortlægning af CEO-skift i de 1000 største danske erhvervsvirksomheder, som her gennemføres for tredje år i træk.

Den kortere levetid for CEO´erne i dagens erhvervsliv kommer ikke bag på de erfarne bestyrelsesformænd Sten Scheibye fra Novo Nordisk og Thorleif Krarup, næstformand for Lundbeck. De ser begge udviklingen som udtryk for, at bestyrelserne de seneste år er rykket tættere på den daglige ledelse, og samtidig er overliggeren også blevet løftet markant omkring kravene til performance og den rette profil.

Sten Scheibye vurderer, at tendensen blandt andet skyldes, at der i starten af finanskrisen var en opbremsning i omfanget af CEO-udskiftninger.

»Det kan meget vel være, at vi nu ser en tilbagevenden til en almindelig udskiftningsfrekvens. På den anden side svarer tallene til en gennemsnitlige CEO-levetid på 6-7 år, og det er relativt kort. Det kunne godt tyde på, at bestyrelserne har ventet med et ønskeligt CEO-skift for at se tiden an og i første omgang bruge kræfterne på at udvikle en ny strategi. I dag – fem år efter finanskrisen udbrud – ved flere virksomheder mere om, hvilken vej de skal lidt mere langsigtet. Det øgede antal CEO-skift kan dermed skyldes, at der nu er klarhed om strategierne – og dermed også hvilken CEO-profil, der er brug for til at udvikle virksomheden,« siger Sten Scheibye.

Han vurderer videre, at mange bestyrelser efter finanskrisen er kommet tættere på den daglige ledelse

Thorleif Krarup ser nogle af de samme drivkræfter bag udviklingen mod flere CEO-skift:

»For det første er bestyrelserne de seneste år blevet meget mere aktive. Der stilles betydeligt større krav til bestyrelsen evne til at levere resultater, og det betyder også, at de har meget mere fokus på topchefens performance, og om det er den rigtige profil.«

»For det andet er der sket store ændringer i virksomhedernes omverden. Den ideelle CEO-profil i en verden med krise kan godt være meget anderledes end i en mere rolig verden, hvor tingene kører derud af. Jeg tror, mange bestyrelser nu siger: Ok, det er en strukturel krise, og derfor bliver vi også nødt til at gennemføre strukturelle tiltag. Erkendelsen kan blive, at der er brug for en anden CEO-profil til at løse opgaven nu.«

Thorleif Krarup forventer dog ikke, at den kortere »levetid« for CEOer vil blive forlænget igen.

»Der vil fortsat være pres på både bestyrelser og CEO’s,så vi vil fortsat se ganske mange CEO-udskiftninger de kommende år. Fremover vil de være usædvanligt at sidde som CEO i samme selskab i 10-15 år, så det kan meget vel være sundt for både CEO og selskabet, hvis der sker en vis fornyelse. Vi ser jo også tendens til at flere CEOer selv vælger at stoppe, eksempelvis fordi de gerne vil have tid til at skifte til en bestyrelseskarriere eller bare prøve noget andet (eksempelvis som Jørgen Huno Rasmussen i FLSmidth og Lars Frederiksen i Chr. Hansen. Red). Det er blevet langt mere legitimt end tidligere med den slags skift. Jeg synes, at det er rigtigt godt, at vi har flere eksempler på topleder, der har leveret varen, og som selv siger: Nu vil jeg gerne prøve noget andet.«

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere