Del : SMS
Berlingske Business

Novozymes-chef: Davos er blevet meget mere hardcore

pix-Steen Riisgaard
Novozymes' afgående topchef, Steen Riisgaard, skriver på Business.dk fra World Economic Forum i Davos. Foto:

Davos er stort – og det afspejler, at verden erstor og kompliceret. Men, det er, som det er. Det er et gedemarked, skriver Novozymes' topchef fra World Economic Forum i Schweiz.

Artiklen fortsætter under annoncen
Da jeg første gang deltog i Davos, var det fordi, at vi som virksomhed var nået frem til en forståelse af, at mange af vore teknologier – eksempelvis på bioethanolområdet – krævede politisk medvirken og opbakning. Der var brug for at være til stede et sted, hvor vi kunne uddanne og forklare – og være med i de vigtige diskussioner.

Det rigtige at gøre for os dengang, var, at sørge for at være til stede – og være med.

For snart mange år siden, i midt-90’erne, var Davos af en noget anden karakter. Jeg husker det fra dengang, da vi fortsat var en del af Novo Nordisk. Når man tog til Davos, var der en danskeraften, og man mødtes som danskere ofte undervejs. Sådan er det ikke længere. Bevares, man hilser pænt og høfligt på hinanden, når man tilfældigvis mødes i gangene eller i ilmarch mellem mødestederne på hotellerne. Men, ellers er tiden ikke til det. Det handler nu i langt højere grad om den globale agenda, der samtidig er blevet langt mere kompleks.

Davos er blevet meget mere hardcore – og der er mange flere muligheder. Dengang handlede det om inspirationen som sådan og om at høre historiens vingesus. I dag er det mere businessorienteret og mere agendaskabende.

Davos er stort – og det afspejler, at verden er stor og kompliceret. Men, det er, som det er. Det er et gedemarked. Et overfyldt, men også spændende gedemarked. Det er en smeltedigel. Der er kommet flere medlemsvirksomheder – og mange fra Kina, Asien, Afrika, Sydamerika. Det afspejler en verden, der har ændret sig.

I år synes jeg, at vi har fået nogle nye indgange. Sidste år fik vi sparket ind i debatterne, at det ikke handler om ”foodvs.fuel”, men i stedet om ”food and fuel”. Og det har været fedt at se, at det indspark i Davos i år er blevet taget mere substantielt med i eksempelvis de officielle programmer. Har været diskuteret rundt omkring, og at vi har kunnet fastholde fremskridtet; at biobrændstoffer er et langt mere nuanceret produkt, end blot på så mange områder at være bundet op på følelser. At det netop ikke handler om at konkurrere med mad. Det er der selvfølgelig fortsat nogle hernede, der ikke rigtig har forstået, men, vi fortsætter i hvert fald ufortrødent med at tage kampene med afsæt i fakta og videnskab.

Det, der har gjort det stærkeste indtryk på mig i år, har været, hvor stor en potentiel game changer, skifergassen er. Det kommer til at transformere mange industrier – og det kommer til at være geopolitisk forandrende. USA bliver selvforsynende, og den kemiske industri, der ellers for længst var dømt ude og borte, kommer tilbage fra Kina. Det er faktisk lidt svært at overskue omfanget af fuldstændigt, selvom det hos os selvfølgelig også er noget, vi allerede er begyndt at kigge på.

Novozymes er i Davos en mellemstor, international virksomhed. Men, det betyder ikke, at vi forsvinder i al støjen. Over de seneste år har vi været i gang med at bane vejene og få åbnet de rigtige døre for os – eksempelvis indenfor bæredygtighed, energi og landbrug. I dag er vi til stede i de sammenhænge, hvor vi gerne vil være.

Det rent storpolitiske hernede kører lidt sit eget spor. Globale nøglepolitikere, eks. Angela Merkel og David Cameron, er der rift om at komme til at tale med, og her er det typisk kun de allerstørste virksomheder, der får mulighed for at komme i direkte dialog. Men, for os er der rig lejlighed til at komme til at diskutere relevante emner med niveauet lige nedenunder – det kunne eksempelvis være en sydamerikansk landbrugsminister. Det er faktisk langt mere værdifuldt for os som virksomhed.

Det er da noget, jeg kommer til at savne. Det er stort at have været her. Og der har været drøn på. Min afløser, Peder Holk Nielsen, og jeg har velsagtens deltaget i knap 40 egentlige møder over godt og vel fire dage. Dertil kommer alt det løse – interviews, receptioner.

I aften skal jeg slappe af. Og for første gang nøjes med kun at gå ud sammen med min hustru.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere