Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Netværket er en god indgang til at supplere sin videnbase

Udfordringerne i den travle og stressende dagligdag kan være store, og stadig flere danske ledere har fundet ud af, at en opkobling

på et netværk, hvor man kan udveksle erfaringer med ligestillede, kan være en genvej til at få løst

mange problemer og fjerne mange af problemstillingerne.


Der bruges i mange situationer utroligt megen tid på at opfinde

en lidt dybere tallerken, og ofte vil man i et velfungerende netværk kunne hente informationer, løsninger og inspirationer

til at få tacklet problemer og udfordringer via andres erfaringer.


- Et netværk er en utrolig god måde at hente

et supplement til den viden man har, siger marketingskoordinator Pia Rauer, Danionics A/S, der i nogle år har været en

særdeles aktiv del af et netværk omkring markedsføring.


- Jeg kom med i en ERFA-gruppe og fulgte meget aktivt

med i de forespørgsler, der blev rejst, deltog i møder og fik inspiration til at søge mere viden andre steder.

Jeg har fortsat stor glæde af netværket, og det giver mig en god base for at hente supplerende viden til min dagligdag.









Gode

kontakter

- Jeg har brugt netværktets forespørgselssystem en enkelt gang, ligesom jeg har tilbudt at svare nogle gange,

og i alle situationer har jeg fået gode kontakter og diskussioner.


- Jeg må erkende, at jeg især har stor glæde

af at komme i ERFA-gruppen, hvor jeg så vidt muligt møder hver gang. Det er min opfattelse, at det er vigtigt med mødedisciplin

i starten - indtil gruppen kender hinanden så godt, at det bliver mere end en pligt at møde frem, da det store udbytte

i ERFA-gruppen kommer, når man har fået opbygget tillid og fortrolighed, fastslår Pia Rauer.


Netværk

Danmark A/S, der har hovedsæde i Svendborg, er en af de helt store aktører på markedet for etablering af netværk

blandt erhvervsfolk.


Ideen blev undfanget tilbage i 1992 af Jørgen Galsgaard, og efter en spæd start kom der virkelig

gang i tingene, så man i dag er en markant stor virksomhed, der gør en imponerende indsats for at koble erhvervsfolk

med fælles arbejdsområder, ideer, problemer og udfordringer sammen.



Mange muligheder

- Der er mange store muligheder

i at gå ind i et netværk, siger administrerende direktør Kenny R.M. Sørensen, Netværk Danmark A/S.


-

Styrken ligger i, at man gennem årene er kommet så vidt, at man er gået fra det teoretiske til at dele praktiske

erfaringer, siger han og fortsætter:


- Basis, for at det kan lykkes og blive til gavn, ligger i tre faktorer, der skal

præge deltagerne i et netværk: Mod, tillid og åbenhed.


- Hvis man ikke får de faktorer med ind i netværket,

så bliver det ikke stærkt, og man får ikke udnyttet de muligheder, der ligger i kommunikationen.


- Til gengæld

kan der spares megen tid, og der kan hentes utrolige gode og relevante vejledninger og konstruktive debatter, hvis man først

får disse faktorer ind i sit netværk.



Træn netværk

- Der vil altid - et eller andet sted i Danmark

- være en person, der har løst det problem, der tårner sig op for en selv - og så gælder det i realiteten

kun om at finde denne person, fastslår Kenny R.M. Sørensen.


Det bliver samtidig slået fast fra hovedsædet

i Svendborg, at man skal træne i brugen af netværk, hvis man skal få det bedst mulige udbytte. Det er som med at

cykle - alle kan det, men man vinder kun Tour de France, hvis man træner, og der er netværksarrangørens opfattelse,

at det er samme forhold, der gælder ved brugen af netværk. Man skal være aktiv for at få det optimale ud af

deltagelsen.



Pas på pop

Man skal samtidig være opmærksom på, at det ofte er gået lidt pop

i brugen af netværk. I fagkredse lægger man stor vægt på, at man kun er i et netværk, hvis man vitterlig

deler viden - det er ikke nok bare at dele tilstedeværelse, for det giver ingen udfordring eller fornyelse.


- Vi oplever

ofte, at jo mere deltagerne åbner sig, des mere effektivt og dybtgående bliver udvekslingen af viden, og des mere vil

deltagerne bruge hinanden i hverdagen, og det er vigtigt at nå dertil, fastslår direktør Kenny R.M. Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen