Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Nedgang på annoncemarkedet

Der er vel at mærke tale om bruttoforbruget, d.v.s. at der tages udgangspunkt i mediernes listepriser

og dermed tages ikke højde for eventuelle rabatter mellem annoncør og medie. Nedgangen kan altså reelt være

endnu højere end 2,9 pct. afhængigt af, hvor store rabatter medierne har givet annoncørerne i år.


Ikke

desto mindre indikerer bruttoforbruget en tendens på det danske annoncemarked og side om side med det faktiske antal millimeter

og sekunder, vidner opgørelserne fra Gallup Adfacts* om annoncørernes aktivitet og synlighed i medierne.


Endvidere

er der med bruttoforbruget tale om relative tal, således at der kan laves sammenligninger annoncører eller brancher imellem,

ligesom der kan tegnes et nuanceret billede af annoncemarkedets udvikling hen over en årrække.


Med en gennemsnitlig

årlig stigning i det samlede annonceforbrug på 8,4 pct. fra 1995 - 2000, synes nedgangen i år på 2,9 pct.

således endnu mere markant.



Luksusvarer i fokus

I årets første 23 uger ses en tendens til flere reklamer

for luksusprægede varer, forbrugsgoder og fødevarer som slik, dagligvarer, biler, rejser og transport og ure, smykker,

optik. Til trods for den generelle annoncenedgang, er der altså her tale om brancher, der indrykker både dyrere og flere

reklamer i forhold til sidste år.


De områder, der derimod er præget af annoncenedgang, kan overordnet kategoriseres

som mere praktisk orienterede brancher inden for eksempelvis produktionsmidler, bygningsartikler, husholdningsartikler, ventilationsudstyr,

belysning, el-materialer, energi, farver og tapet og også i en stor branche som elektronik, edb og telekommunikation, hvor der kan

konstateres en nedgang i bruttoforbruget på 11 pct.



Outdoor og biograf

Annonceudviklingen inden for fødevarer

er særlig interessant, idet annoncørerne her står bag nogle af de største stigninger i en branches bruttoforbrug

i år.


Her er kun tale om reklamer i de traditionelle mediagrupper og dermed ikke i de husstandsomdelte tilbudsaviser**.




Det formodes, at reklamer for fødevarer i tilbudsaviserne nu suppleres i højere og højere grad med annoncer

i de øvrige mediagrupper, hvor der samlet ses en stigning i bruttoforbruget på 13,3 pct. i forhold til sidste år

(uge 1 -23).


Det er især forbruget på reklamer for frugt og grønt, der er i øjenfaldende med en samlet

opgang på 167,6 pct.


Endvidere ses markante stigninger inden for reklamer for mejeriprodukter, brød, pålæg,

kaffe og te og dyrefoder.


De største stigninger på reklamer for fødevarer ses primært på tv,

biograf og outdoor, hvor tv i år har en andel på 77 pct. af annoncekronerne fra fødevarereklamer mod 73 pct. sidste

år, biograf har en andel på en pct. mod nul pct. sidste år og outdoor otte pct. mod seks pct. sidste år.


*

Gallup Adfacts registrerer annoncer på annoncør og produktniveau i radio, biograf, outdoor, print og TV i mere end 260

medier. Lokale TV stationer indgår ikke i opgørelsen. På print opmåles annoncer på 250 mm eller derover.


**

Gallup Adfacts opmåler kampagner i tilbudsaviser, hvad der dog ikke indgår i opgørelserne i denne artikel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen