Del : SMS
Berlingske Business

Når medarbejderne drømmer om en ny chef

Vibeke Skytte.
Vibeke Skytte. Foto:

En omhyggelig afstemning af forventninger mellem leder og medarbejder er essentiel for at undgå dårlige relationer og mistrivsel på arbejdspladsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

For nylig blev min opmærksomhed fanget af en interessant overskrift i et nyhedsbrev: »Hver femte medarbejder ønsker sig en ny leder«. Overskriften viste sig at være knyttet til en undersøgelse foretaget af Stepstone i november 2013 baseret på flere end 5.600 besvarelser.

Stepstone har spurgt arbejdstagere på tværs af Europa, om de har et godt forhold til deres chef. 27 pct. har svaret, at det ikke er tilfældet. Blandt dem med et dårligt forhold til chefen mener en tredjedel, at det ikke har nogen særlig betydning for jobbet, mens to tredjedele ønsker at udskifte chefen, fordi den dårlige relation gør arbejdsdagen både besværlig og ubehagelig.

Resultaterne fra Danmark viser, at lidt over 70 pct. har det godt med deres chef, mens knap 30 pct. har en dårlig relation til chefen. For næsten 22 pct. af arbejdstagerne er chefen årsag til mistrivsel på jobbet, mens otte pct. angiver, at de ikke har det godt med chefen, men at det ikke er noget, der har negativ betydning i hverdagen.

skytte

Om det er et tilfredsstillende eller skidt resultat, vil jeg ikke komme nærmere ind på, da jeg dels ikke kender hele analysen, dels kan der være rigtig mange faktorer, der spiller ind for de enkelte respondenter. Men selvfølgelig er det ikke hensigtsmæssigt for hverken leder eller medarbejder, hvis relationerne ikke er, som de bør være, og at der er direkte mistrivsel i jobbet er på ingen måde acceptabelt. Der er da heller ingen tvivl om, at når medarbejdere forlader en virksomhed, er det som regel ikke virksomheden, medarbejderen fravælger, men derimod nærmeste leder eller den ledelseskultur, der hersker i den pågældende virksomhed.

Både god og dårlig ledelse hænger direkte sammen med medarbejdertilfredshed, men det gør forventningsafstemning også. Det er meget tit her, at medarbejder og leder går grueligt fejl af hinanden. Man får ganske enkelte ikke afstemt, hvilke forventninger man som medarbejder skal leve op til, og det kan være alt fra opgaveløsning til deadlines og samarbejde. Og det kan i sidste ende føre til så mange frustrationer, at det ender med manglende motivation og direkte mistrivsel.

For at en virksomhed kan have succes, er det for mig alfa og omega, at der er gode relationer mellem ledere og medarbejdere. Det betyder ikke, at man altid skal være enige om tingene, men at man grundlæggende har forventningsafstemt og arbejder i samme retning med de samme værdier og den samme grundlæggende forretningsforståelse.

En dårlig stemning, mistillid til hinanden og ringe motivation vil direkte kunne aflæses på bundlinjen i form af lav og dårlig produktivitet, høj personaleomsætning og sygefravær.

Vibeke Skytte, Lederne

Alle kan nå til en eller anden form for enighed i forbindelse med løsning af arbejdsopgaver og samarbejde, og vi har derfor alle en pligt til at forsøge at skabe de bedste rammer for gode relationer mellem leder/medarbejder. Men alt har en grænse, og det er ikke altid, at alle beslutninger eller forventninger er ideelle for alle.

Man skal derfor som medarbejder have øje for, at lederen ind imellem også er nødsaget til at træffe beslutninger, der ikke altid går i den retning, alle medarbejdere finder er optimalt. Og omvendt ved en leder godt, at hun ikke kan være afholdt af alle, og at der i lederjobbet er en pligt til at træffe beslutninger og udøve ledelse, der gør, at der i ny og næ vil være medarbejdere, der ønsker sig en ny leder.

Hvis en medarbejder drømmer om at få en ny leder, handler det ofte om, at der er behov for mere dialog, kommunikation og gensidig forståelse. Både ledere og medarbejdere kan med fordel helt sikkert arbejde på at styrke de indbyrdes relationer. Men måske tilmed give det en tanke, at ens styrke også kan være en svaghed, så det handler nogle gange om at se tingene i den brede kontekst.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere